زیمنس

ارنست زیمنس و رویایی که به حقیقت پیوست!

243 بازدید مفاخر و دانشمندان صنعت برق

حتماً برند مشهور SIEMENS را می‌شناسید، این برند محبوب با ارائه محصولاتی معتبر و با دوام نام خود را از ارنست ورنر زیمنس گرفته است. ارنست در 13 دسامبر سال 1816 در لنته، شهر کوچکی نزدیک هانوور به دنیا آمد و چهارمین فرزند بین 14 فرزند خانواده خود بود. پدر ارنست (فردیناند) به شغل کشاورزی می‌پرداخت؛ در حقیقت اجداد کریستین از سه قرن قبل‌تر در شمال کشور آلمان به این شغل مشغول بودند. در ادامه ضمن آشنایی بیش‌تر با خانواده SIEMENS به شرکت ماندگار وی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

 

زیمنس که بود و چه کرد؟

زیمنس

SIEMENS برخلاف پدر خود تصمیم گرفت به شغل دیگری غیر از کشاورزی بپردازد و برای رسیدن به رویای خود پس از اتمام مدرسه برای ادامه تحصیل به برلین رفت. هزینه تحصیل در آن زمان با توجه به شغل پدرش گران بود و نمی‌توانست از عهده آن برآید؛ به همین خاطر تصمیم گرفت به دانشکده فنی و مهندسی نظامی پروس بپیوندد و در سال‌های 1835 تا 1838 در آن محل به تحصیل پرداخت.

ارنست در این دانشکده تعالیم نظامی دید و تبدیل به یک فرد نظامی با مدال‌های مختلف شد. در همان زمان بود که ارنست فکر اختراع وسیله‌ای برای کشف مین‌های دریایی در سر داشت و توانست با تکیه بر هوش و خلاقیت و دانش خود اقدام به اختراع چنین ابزاری کند. بعدها از این وسیله برای مقابه با دانمارکی‌ها بهره‌گیری شد.

می‌توان گفت که خلاقیت و مهارت اصلی ارنست تکمیل فناوری‌هایی بود که ناقص یا غیرکاربردی بودند. او می‌توانست هر ابزاری را با بررسی دقیق به یک وسیله کاربردی تبدیل کند! سرانجام در سال 1843 ارنست حق اولین اختراع ثبت شده خود را فروخت.

حتماً اطلاعاتی از کد مورس به گوشتان خورده است؛ تا آن سال به منظور ارسال تلگراف از علائم و کدهای مورس که گاهاً گیج‌کننده و دشوار بودند استفاده می‌شد. ارنست توانست با اختراع دستگاهی این علائم را دریافت کرده و سوزن آن را متناسب با هر کد مورس دریافت شده به حرف متناظر آن تبدیل کند.

تأسیس شرکت زیمنس و هالسکه

در نخستین روز اکتبر سال 1847،  SIEMENS اقدام به تأسیس و ثبت شرکت خود با همکاری یوهان گئورک هالسکه نمود. همان‌طور که می‌دانید آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است، اما در آن سال‌ها آلمان به جایگاه چشم‌گیر کنونی و شکوفایی اقتصادی خود نرسیده بود. در سال‌های پیش از دهه 1840 رشد سرمایه‎‌گذاری در این کشور اندک بود و ثبات و استمرار امروزی را نداشت. در حقیقت، ترکیبی از کمبود بازار و فقدان حمایت دولت از شرکت‌های سودآور، سرمایه‌گذاری صنعتی را تهدید می‌کرد.

با این حال، زیمنس و هالسکه توانستند با بهره‌گیری از نیروی متخصص و استراتژی‌های کارآمد و متناسب با شرایط اقتصادی آن موقع خیلی زود به جایگاه بین‌المللی دست پیدا کنند. جالب است بدانید که یکی از برادران ارنست (سر ویلیام) و برادر دیگرش (کارل فون) سبب شدند این شرکت و محصولاتش در بازار روسیه و انگلیس نیز جایگاه مناسبی به دست آورند.

نخستین خط تلگراف طولانی در سال 1848

در سال 1848 شرکت زیمنس توانست اولین خط تلگراف طولانی به طول 500 کیلومتر را بین برلین و فرانکفورت راه‌اندازی کند. البته بعد از گذشت مدتی خط تلگراف روسیه، هند و اروپا نیز توسط همین شرکت تأسیس شد. با این حال تمامی پروژه‌های در دست و انجام شده توسط  SIEMENS موفقیت‌آمیز نبودند.

به عنوان مثال، در سال 1863 قراردادی با دولت فرانسه به منظور ارتباط این کشور با الجزایر عقد شد که با طول 40 مایل، ساحل الجزایر را به اسپانیا و از آن جا با خط زمینی به فرانسه متصل می‌کرد.

این قرارداد یکی از بدترین قراردادهای SIEMENS در سابقه فعالیت این شرکت به حساب می‌آید؛ چرا که کابل اتصال پاره شد و کشی حامل آن صدمه جدی دید و در پی آن شعبه لندن مجبور شد که خسارت این اتفاق را با قیمت نصف سرمایه شرکت بپردازد. قرارداد مذکور به اندازه‌ای برای شرکت فاجعه بود که احتمال ورشکستگی و از بین رفتن کمپانی را در سال 1864 به طرز چشم‌گیری افزایش داد. با این حال، تعهد شخصی ورنر به سرمایه‌داری خانواده سبب شد که این شرکت دوباره روی پای خود بایستد.

کابل اتصال دهنده خط مستقیم بین انگلستان، ایرلند و ایالات متحده در سال 1874 ساخته و در 1875 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. جالب است بدانید که این کابل دارای طولی به اندازه 3060 مایل دریایی بود.

از ساخت دینام بدون آهن‌ربای ثابت تا نخستین لکوموتیو الکتریکی

در سال 1867 این شرکت اقدام به تولید یک دینام بدون آهن‌ربای ثابت کرد. در سال 1880 اولین آسانسور الکتریکی نیز توسط  SIEMENS تولید و روانه بازار شد. از دیگر اقدامات بسیار بزرگ این شرکت، ایجاد خط زمینی بین اروپا و آسیا از مسیر دریای شمال، پروس، شرق اروپا، جنوب روسیه و ایران بود که نقش به سزایی در تبادل اطلاعات داشت و از جمله شاه‌راه‌های شرق و غرب به حساب می‌آمد. ناگفته نماند این خط که لندن را به هند و شرق دور متصل می‌کرد دارای سرعت و دقت بسیار بالایی بود.

زمانی که نخستین تلاش‌ها در سال 1859 برای خط تلگرافی از اروپا به هند با نصب کابل بین مصر و هند از مسیر دریای سرخ و اقیانوس هند به کراچی با شکست مواجه شد، کابل دریایی خلیج فارس روی کار آمد و طرح اولیه آن با مشورت برادران زیمنس، ورنر و ویلیام در سال 1862 ارائه شد.

با نصب این کابل در سال 1864 ارتباط تلگرافی در مناطقی نظیر خلیج فارس با کراچی، بوشهر، فاو، بغداد و استانبول برقرار شد. افزون بر این، ارتباط از مسیر عثمانی تا تهران نیز ادامه پیدا کرد. همچنین، در پایان سال 1864 طبق قرارداد در تاریخ 31 آگوست 1864 ایران و روسیه، خط تلگراف روسیه به سیستم اروپایی نیز متصل شد. در سال 1879 این شرکت اقدام به ساخت اولین لکوموتیو الکتریکی نیز نمود.

سخن پایانی

امروزه شرکت زیمنس به عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌ها در حوزه تولید تجهیزات مخابراتی، نورپردازی، انواع قطار، لوازم خانگی، تجهیزات تولید برق، اتوماسیون صنعتی، سیستم اتوماتیک‌سازی، تجهیزات پزشکی و همچنین سامانه‌های اعلام حریق به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. در حقیقت، فعالیت‌های این شرکت به چهار دسته اصلی انرژي، صنعتی، پزشکی و زیرساخت‌های شهری تقسیم‌بندی می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد زیمنس دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

243 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط