موارد رعایت ایمنی برق

موارد رعایت ایمنی برق؛ مهم‌ترین نکات ایمنی هنگام کار با برق

301 بازدید آموزش در صنعت برق

ایمنی همواره یکی از مهم‌ترین موارد در هر محیط کاری به شمار رفته و بسیار مهم است. در واقع، بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی روند کار با مشکل مواجه شده و جان کارکنان در معرض خطر قرار می‌گیرد. حال اگر محیط کاری، محیطی مرتبط با حوزه برق باشد، این تهدیدات دو چندان شده و باید موارد ایمنی برق به خوبی و درستی رعایت شوند. از آنجایی‌که برقراری ایمنی در محیط‌های کار با برق بسیار مورد اهمیت است، در این مقاله قصد داریم به بررسی موارد رعایت ایمنی برق پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم.

موارد رعایت ایمنی برق

موارد رعایت ایمنی برق

ایمنی مجموعه شرایطی است که محیط و افراد را از خطرات و عوامل مضری که ممکن است به سلامتی آن‌ها آسیب برساند، دور می‌کند. ایمنی اغلب برای محیط‌های کاری تعریف می‌شود و بازه بسیار وسیعی از عوامل مختلف همچون خطرات فیزیکی، شیمیایی، ارگونومی و … را مورد بررسی قرار داده و به مقابله با آن‌ها می‌پردازد اما ایمنی را تنها نمی‌توان برای محیط‌های کاری تعریف کرده و این موضوع مهم را می‌توان در قسمت‌ها و بخش‌ها مختلف زندگی مانند رانندگی، عبور و مرور و … نیز مشاهده کرد.

هرچند ایمنی محیط کار یکی از مباحث مهم در هر زمینه‌ای به شمار می‌آید اما دانستن و رعایت نکات ایمنی در شرایط عادی و در مکان‌های مختلف از جمله منازل نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مهم است.

حال اگر موضوع مورد بحث و کار ما موضوع برق باشد، موارد و نکات ایمنی بسیار پررنگ و مهم می‌شوند. در ابتدا موارد رعایت ایمنی برق در منازل و سایر محیط‌های غیرصنعتی را مورد بررسی قرار داده و سپس موارد رعایت ایمنی برق در محیط‌های صنعتی را بیان می‌کنیم. وجود برق در زندگی امروزی ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تقریباً بیشتر تجهیزات اطراف ما با این انرژی گران‌بها به فعالیت می‌پردازند اما همان قدر که وجود این انرژی مهم و حیاتی است، عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده نادرست از آن می‌تواند خطرات جانی و مالی جبران‌ناپذیری برای ما به همراه داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین موارد رعایت ایمنی برق که باید هنگام کار با برق منزل در نظر گرفته شوند می‌توان به تهیه وسایل برقی استاندارد، عدم تماس با سیم‌های پاره و آسیب‌دیده، عدم ارتباط با وسایل برقی در هنگام خیس بودن دست و پاها، اجتناب از سنگین کردن مدار و … اشاره کرد.

اگر در زمینه برق و تجهیزات برقی سررشته نداشته و یا از آموزش‌های لازم برخوردار نبوده‌اید، به هیچ عنوان اقدام به تعمیر و یا تعویض وسایل برقی آسیب‌دیده نکنید و به نکات و هشدارهای درج شده بر روی انواع تجهیزات برقی دقت نمایید. قطع کلید اصلی کنتور در هنگام خانه تکانی و مواردی که باعث خیس و یا مرطوب شدن سطوح در تماس با جریان برق می‌شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حتما باید رعایت شده و در نظر گرفته شود.

رعایت ایمنی برق در محیط کار

راه رفتن در مکان مرطوب بدون مراقبت در برابر برق

رعایت ایمنی برق در محیط‌ کار نیز مهم بوده و در مواردی که با برق سر و کار داریم، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود. به طور کلی، این موارد را می‌توان به دو بخش ایمنی قبل از شروع کار و رفتارهای ایمن در حین کار با برق تقسیم‌بندی کرد. موارد رعایت ایمنی برق پیش از شروع کار شامل اطمینان از قطع مدار در تابلو برق، عدم استفاده از اشیا فلزی و جواهرات، عدم کار در شرایط مرطوب، استفاده از GFCL، اطمینان از فاصله استاندار با خطوط فشار قوی هوایی و … می‌شوند.

در کل سعی کنید قبل از شروع به کار از سیم‌کشی مناسب و اتصالات صحیح اطمینان حاصل کرده و حتما مدار را چک کنید. مدار نباید در معرض بار زیاد قرار گرفته و همچنین سوئیچ‌ها و عایق‌ها باید تست و بررسی شوند. در حین کار نیز باید از لباس مناسب و تجهیزاتی مانند فازمتر و دستگیره‌های پلاستیکی استفاده کرده و بهره ببرید.

بهتر است از یک دست برای انجام کار استفاده کرده و دست دیگر را به زمین و با موارد اتصال برقی، متصل نکنیم. همچنین رعایت حریم مجاز در زمانی که با شبکه‌های برق فشار قوی و یا فشار متوسط سر و کار داریم، از مباحث مهم در این زمینه به شمار رفته و باید حتما مورد چک و بررسی قرار گیرند.

همچنین رعایت نکاتی همچون به تنهایی کار نکردن، آشنایی با نحوه قطع مدار، قفل کردن و برچسب گذاری مدار، آزمایشات مدار، آموزش در زمینه CPR، جدا نمودن سیم از منبع تغذیه، استفاده از لباس کار، فازمتر فشار ضعیف، فیوز کش، کلاه ایمنی، کفش‌های ایمنی، دستکش‌های حفاظتی، رکاب و کمربند ایمنی و … نیز می‌تواند به بالا بردن سطح موارد رعایت ایمنی برق در محیط کار به شما کمک کرده و ایمنی سلامت شما را تضمین کند.

همچنین اگر شما در محیط کاری خود به صورت گروهی فعالیت می‌کنید، بهتر است تجهیزاتی نظیر تفنگ پرتاب سیم، چوب پرش، دستگاه اتصال زمین و … را به همراه داشته و در صورت نیاز از اینگونه تجهیزات بهره ببرید.

نتیجه‌گیری

ایمنی مجموعه شرایطی است که محیط و افراد را از خطرات و عوامل مضری که ممکن است به سلامتی آن‌ها آسیب برساند، دور می‌کند. حال اگر موضوع مورد بحث ما کار با برق و جریان الکتریسیته باشد، نقش ایمنی بسیار پر رنگ‌تر شده و تبدیل به موضوعی مهم و اساسی می‌شود. از جمله مهم‌ترین موارد رعایت ایمنی برق در منزل می‌توان به تهیه وسایل برقی استاندارد، عدم تماس با سیم‌های پاره و آسیب‌دیده، عدم ارتباط با وسایل برقی در هنگام خیس بودن دست و پاها و … اشاره کرد.

از موارد ایمنی برق در هنگام کار نیز می‌توان به نکاتی همچون به تنهایی کار نکردن، آشنایی با نحوه قطع مدار، قفل کردن و برچسب گذاری مدار، آزمایشات مدار، آموزش در زمینه CPR، جدا نمودن سیم از منبع تغذیه، استفاده از لباس کار، فازمتر فشار ضعیف، فیوز کش، کلاه ایمنی، کفش‌های ایمنی، دستکش‌های حفاظتی، رکاب و کمربند ایمنی و … اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی موارد رعایت ایمنی برق پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

301 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط