ترموکوپل میله ای

ترموکوپل میله ای؛ مروری بر ویژگی‌ها و کاربردها

174 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید ترموکوپل میله ای چیست و چه خصوصیاتی دارد؟  با این تجهیزات تا چه حد آشنایی دارید؟ ترموکوپل‌های میله‌ای از جمله انواع ترموکوپل‌ها بوده که با اسم لاتین و بین المللی Bar Thermocouple شناخته می‌شوند. اصلی‌ترین وظیفه این تجهیزات اندازه‌گیری دما است. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که وظیفه اصلی تمامی ترموکوپل‌ها همین بوده، پس ترموکوپل‌های میله‌ای چه تفاوتی با سایر ترموکوپل‌ها دارند؟! در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چیستی ترموکوپل، به معرفی نوع میله‌ای آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد ترموکوپل میله ای بدانید!

ترموکوپل میله ای

ترموکوپل‌های میله‌ای از جمله ترموکوپل‌های مصرفی در بازار و صنایع بوده که برای اندازه‌گیری دما از روش غیرتماسی بهره‌گیری می‌کنند. ساختار این تجهیزات بدین صورت بوده که دو سیم هم‌آلیاژ به یک دیگر متصل شده و عملیات اندازه‌گیری دما را میسر می‌سازند. لازم به ذکر بوده که برای طولانی شدن عمر مفید و کارایی این تجهیز می‌بایست به ضخامت این دو سیم توجه داشته باشید؛ به این معنا که هر اندازه ضخامت سیم‌ها در ترموکوپل میله‌ای بیش‌تر باشد، به همان نسبت کیفیت و طول عمر ترموکوپل افزایش پیدا خواهد کرد.

در حقیقت ترموکوپل‌های میله‌ای جزو سری K ترموکوپل‌ها به حساب می‌آیند. از دیگر مواردی که نیاز است در رابطه با این تجهیزات در نظر داشته باشید، میزان کیفیت جوش سیم‌های آن است. اگر انتهای ۲ سیم مذکور را به هم دیگر متصل کنید و آن‌ها را بر حسب پدیده سیبک تحت حرارت قرار دهید، یک نوع اختلاف دمایی تحت عنوان «اختلاف دمایی پتانسیلی» بر اساس میلی ولت ایجاد می‌شود.

روش اندازه‌گیری دما توسط ترموکوپل میله ای به چه صورت است؟

ترموکوپل میله ای

این تجهیزات به منظور اندازه‌گیری دما از مادون قرمز به صورت غیرتماسی بهره‌گیری می‌کنند. از آن‌جایی که در این روش اندازه‌گیری دما با کمک سنسور انجام می‌شود، محاسبه میزان دما به صورتی دقیق صورت می‌پذیرد. ناگفته نماند که این روش از جمله روش‌های کم هزینه و مقرون به صرفه برای اندازه‌گیری دما به حساب می‌آید. از این نوع ترموکوپل‌ها عموماً برای اندازه‌گیری دما به میزان 400 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. اگر قصد دارید دمای بالاتر از 400 درجه سانتی‌گراد را اندازه‌گیری کنید، به سنسور دمای  PT100 نیاز پیدا خواهید کرد.

مهم‌ترین نکات خرید ترموکوپل میله ای چیست؟

چنان‌چه قصد خرید بهترین ترموکوپل میله‌ای را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی هوشمندانه و درست را تجربه کنید:

  • به رنج دمایی که ترموکوپل پوشش می‌دهد، توجه داشته باشید.
  • بر حسب کارکرد مورد نیاز، از مناسب‌ترین تیپ ترموکوپل استفاده نمائيد.
  • طول و جنس غلاف ترموکوپل نیز حائز اهمیت است.
  • ترموکوپل‌ها از خروجی 2 الی 20 میلی آمپر برخوردار هستند که هنگام خرید توجه به این نکته می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مزایای استفاده از ترموکوپل میله ای تیپ K

ترموکوپل میله ای

استحکام و دوام بالا

این نوع از ترموکوپل‌ها در شرایط دمایی مختلف و سخت قادر به اندازه‌گیری هستند. از آن‌جایی که در ساختار ترموکوپل‌های تیپ K از نیکل بهره‌گیری شده، میزان مقاومت این تجهیزات بالا بوده و به همین خاطر جزو ترموکوپل‌های پرمصرف به حساب می‌آیند.

رنج دمایی

به طور کل این تیپ از ترموکوپل‌ها محدوده دمایی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. جالب است بدانید که ترموکوپل‌های سری K قادر هستند دمای بین منفی 250 الی 1300 درجه سانتی‌گراد را اندازه‌گیری کنند.

جنس مناسب

در ساختار داخلی این نوع از ترموکوپل‌ها از مس نیز استفاده شده که به لطف بهره‌گیری از این عنصر، ترموکوپل‌های مذکور از خاصیت ضد اکسیداسیون بهره‌مند می‌شوند. در کوره‌هایی که اکسیداسیون رخ می‌دهد، می‌توان از این نوع ترموکوپل‌ها نیز بهره‌گیری کرد.

طول عمر بالا

ویژگی بعدی ترموکوپل میله ای که منحصراً مربوط به تیپ K محصولات مذکور بوده، طول عمر بالای آن‌ها است. این تجهیزات با گذشت زمان دچار مشکل و اختلال در عملکرد و کارایی نشده و با قدرت و کیفیت اولیه به کار خود ادامه خواهند داد.

سخن پایانی

ترموکوپل میله ای از جمله ترموکوپل‌های تیپ K بوده که می‌توان از آن برای اندازه‌گیری دما به روش غیرتماسی بهره‌گیری کرد. این تجهیزات دارای طول عمر و مقاومت بالایی بوده و در عین حال مقرون به صرفه هستند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ترموکوپل‌های میله‌ای در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این تجهیزات با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

174 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط