دریل گیربکسی چگونه کار میکند

دریل گیربکسی چگونه کار میکند و چه تفاوتی با نوع چکشی دارد؟

121 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دریل گیربکسی چگونه کار میکند و چه ویژگی‌هایی دارد؟ دریل گیربکسی یکی از ابزارهای قدرتمند و همه کاره بوده که می‌توان از آن برای انجام امور مختلفی نظیر سوراخ‌کاری و نصب پیچ در سطوح سخت بهره برد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با چیستی این محصول، به بررسی تفاوت آن با نوع دریل چکشی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دریل گیربکسی چگونه کار میکند؟

دریل گیربکسی چگونه کار میکند

دریل‌های ساده و کوچک به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند سطوح چوبی، پلاستیکی یا گچی را به راحتی سوراخ کنند، اما این ابزارها برای سوراخ کردن سطوح سخت‌تری هم‌چون سطوح بتنی و فولادی مناسب نیستند. در نتیجه، لازم است به دنبال یک ابزار قدرتمندتری باشید که توانایی انجام چنین عملی را داشته باشد. دریل گیربکسی یا دریل گیربکس دار در ساختار خود از چرخ دنده و گیربکس بهره برده و به همین دلیل قادر است که سطوح مختلف را به راحتی سوراخ‌کاری کند.

اگر برای شما هم سوال است که دریل گیربکسی چگونه کار میکند باید بگوئیم که در دستگاه مذکور یک نیرو محرکه ثابت و جعبه دنده متشکل از آرمیچر، دنده دو پله اضافه و دنده مقابل بوده و با تکیه بر این اجزا توان بالایی برای سوراخ‌کاری و تخریب سطوح سخت دارد. جالب است بدانید که این مدل از دریل‌ها در ابتدا تنها به شکل تک سرعته قابل طراحی بودند و به صورت ثابت عمل می‌کردند، اما خوشبختانه امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژي و تغییراتی که بر ساختار این محصول اعمال شده، دریل‌های گیربکس دار مجهز به خروجی سرعت قابل تغییر هستند و در حین انجام کار می‌توان سرعت دستگاه را کاهش یا افزایش داد.

نکته دیگری که بایستی در بررسی «دریل گیربکسی چگونه کار میکند» به آن بپردازیم، این است که برخی از محصولات مذکور با نصب بر روی پایه یا میز عمل کرده و برخی دیگر دارای قابلیت جابه‌جایی هستند. عمده تقاضا برای این مدل از دریل‌ها از سوی کارگاه‌های صنعتی بوده که همواره با سطوح سخت و سفت سر و کار دارند.

دریل گیربکسی چگونه کار میکند و کاربرد آن چیست؟

از آن جایی که این محصولات قدرت و سرعت بسیار بالایی دارند از آن‌ها نه تنها در صنایع مختلفی نظیر لوازم خانگی، خودروسازی و از این قبیل موارد استفاده شده، بلکه در ساخت و ساز نیز کارایی قابل توجهی دارند. از جمله جدیدترین مدل‌های دریل‌های گیربکس دار می‌توان به دریل‌های گیربکسی چند سرعته اشاره داشت که قدرت بسیار بالایی در سوراخ‌کاری دارند.

محصولات مذکور با دو سرعت دور تند و دور کند قابل طراحی بوده و می‌توان در حین کار سرعت دریل را کم یا زیاد کرد. توجه داشته باشید که میزان سرعت دریل گیربکسی ارتباط نزدیکی با قدرت آن دارد و هر اندازه سرعت بیش‌تری داشته باشد، توانایی سوراخ‌ کردن یا تخریب سخت‌ترین سطوح فولادی و بتنی را خواهد داشت.

دریل گیربکسی چگونه کار میکند و ویژگی‌های آن چیست؟

دریل گیربکسی چگونه کار میکند

داشتن چرخ دنده‌های زیاد

در ساختار این دستگاه شاهد چرخ‌ دنده‌های زیادی هستیم که این ویژگی باعث می‌شود که بتوان به راحتی دستگاه را تنها با زدن یک کلید در دو حالت دلخواه تنظیم نمود. سرعت و قدرت دو حالت اصلی در این دریل‌ها محسوب می‌شوند.

مجهزه نیم تنه فلزی

اگر یک دریل گیربکسی را باز کرده و مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که هر یک از چرخ دنده‌ها در محفظه جداگانه از جنس فلز قرار داده شده‌اند که مقاومت و استحکام بسیار خوبی به دستگاه می‌بخشند.

دارای قدرت بسیار بالا

این مدل از دریل‌ها در مقایسه با دریل‌های چکشی قدرت بسیار بالاتری داشته و به تبع توانایی زیادتری در سوراخ‌کاری و تخریب دارند؛ از این رو می‌توان با خاطری آسوده از این مدل دریل‌ها برای سخت‌ترین سطوح بهره برد.

امکان باز و بسته کردن پیچ‌های بزرگ

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به امکان باز و بسته کردن پیچ‌‌های بزرگ به واسطه آن اشاره داشت. اگر در سطوح بتنی، سنگی و یا سیمانی از پیچ‌هایی بزرگ و سفت استفاده شده باشد؛ نمی‌توان آن‌ها را به راحتی باز و بسته کرد؛ از این رو به یک وسیله قدرتمند هم‌چون دریل گیربکسی نیاز خواهید داشت که حتی در سطوح فولادی و آهنی نیز کارایی دارد.

استفاد از مته با سایز بزرگ

در کلیه دریل‌های موجود در بازار دو نوع سه نظام اتوماتیک و آچارخور وجود دارد، اما با این حال دریل‌های گیربکس دار به همراه قابلیت نصب مته‌های بزرگ‌تر تا سایز 13 به عنوان مطلوب‌ترین و بهترین نوع دریل به حساب می‌آیند.

دریل گیربکسی چگونه کار میکند و تفاوت آن با دریل چکشی چیست؟

اکنون که می‌دانیم دریل گیربکسی چگونه کار میکند ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این دستگاه چه تفاوتی با دریل چکشی دارد. این محصولات از جنبه‌های مختلفی با هم دیگر متفاوت هستند که یکی از آن‌ها در تعداد چرخ دنده‌های بسیار زیادی بوده که در دریل گیربکسی قرار داشته و در محفظه‌ای جداگانه از جنس فلز قرار می‌گیرند، در حالی که در دریل‌های چکشی چرخ دنده‌های مذکور در بدنه پلاستیکی دستگاه واقع شده و دارای یک محفظه جداگانه نیستند.

علاوه بر این، این دو محصول از نظر قدرت نیز با هم دیگر متفاوت هستند. از آن‌جایی که تعداد چرخ دنده‌های دریل‌های گربکسی بیش‌تر بوده، در مقایسه با دریل چکشی قدرت بیش‌تری دارد. همچنین، دو دستگاه مورد بحث از لحاظ کاربرد نیز با هم دیگر فرق دارند. کارایی تمامی دریل‌ها باز و بسته کردن پیچ‌ها و همچنین سوراخ‌کاری است، اما با این حال دریل‌های گیربکسی به منظور باز و بسته کردن پیچ‌های سخت و بزرگ در سطوح سیمانی، بتنی و سنگی و سوراخ‌کاری در سطوح فولادی و آهنی تا عمق سطحی کارایی داشته در حالی که دریل چکشی تنها برای باز و بسته کردن پیچ در سطوح با سختی متوسط و سوراخ‌کاری کارایی دارد.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که دریل گیربکسی چگونه کار میکند و چه تفاوتی با دریل چکشی دارد. اگر قصد خرید دریل دارید و نمی‌دانید کدام مدل چکشی یا گیربکسی را انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می‌شود با توجه به حیطه کاری و هدف و همچنین ویژگی‌های دو دستگاه مذکور تصمیم بگیرید. لطفاً نظرات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید.

121 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط