هارد اسکازی

هارد اسکازی؛ تاریخچه، معرفی و مقایسه

1123 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید هارد اسکازی چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ هاردهای اسکازی نوعی درایو ذخیره‌سازی به حساب می‌آیند که از سیستمی متفاوت از آن چه در اکثر کامپیوترهای خانگی وجود داشته بهره می‌برند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی بررسی این نوع هارد است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون هاردهای اسکازی در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره هارد اسکازی بدانید!

هارد اسکازی (SCSI)

تاریخچه هارد اسکازی

هاردهای اسکازی برای نخستین بار در سال 1980 میلادی به عنوان یک هارد دیسک روانه بازار شدند. در کل هاردهای اسکازی در 3 نسل متفاوت و مختلف به بازار معرفی گردیدند. اولین نسل هاردهای اسکازی، SCSI-1 بودند که در هر کابلِ هاردهای مذکور حداکثر 8 کانکشن پشتیبانی می‌شد و به اجبار یکی از کانکشن‌های مذکور سیستم و کامپیوتر بود؛ بنابراین نسخه SCSI-1 از 7 کانکشن یا دیوایس پشتیبانی می‌کرد.

نسل بعدی هارد اسکازی، SCSI-2 یا هاردهای اسکازی نسل دو بودند. سرعت انتقال فایل‌ها و اطلاعات در این نسل از هاردها به شدت افزایش پیدا کرد و این امر قدم بزرگی برای محبوبیت  شناخت هاردهای محسوب می‌شد. هاردهای اسکازی SCSI-2 قابلیت پشتیبانی تا 15 دیوایس را داشتند. می‌رسیم به نسل سوم هاردهای اسکازی که به نام SCSI-3 شهرت پیدا کرده و می‌توان آن را آخرین نسخه هاردهای اسکازی در نظر گرفت. این هاردها از سرعت بالایی برخوردار بوده و توانایی دریافت اطلاعات را با سرعت بالا نیز دارند.

معرفی هارد اسکازی

خرید هارد اسکازی

همان‌طور که در ابتدای راهنما اشاره مختصری کردیم، هاردهای اسکازی نمونه‌ای از درایوهای ذخیره‌سازی به حساب می‌آیند که از یک سیستم خاص بهره می‌برند. اصلی‌ترین مزیت این مدل از هاردها این بوده که چندین درایو مختلف را می‌توان به یک اتصال زنجیره‌ای متصل نمود. علاوه بر این، سرعت انتقال داده در این دسته از هاردها بسیار بالاتر است. این مدل از هاردها عمدتاً برای سرورها و سایر سیستم‌های کامپیوتری که بایستی به صورت ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار گیرند، گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

قابل ذکر بوده که هارد SCSI فرم کوتاه‌ شده عبارت Small Computer System Interface بوده که به صورت scuzzy یا همان اسکازی تلفظ می‌شود. از این سیستم می‌توان برای اتصال دستگاه‌های مختلف بهره برد. به طور معمول هاردهای اسکازی در مقایسه با یک درایو SATA یا ATA با همان ظرفیت قیمت بسیار بالاتری خواهند داشت. از آن جایی که قسمتی از هزینه مربوط به اجزایی شده که به جای تأمین فضای ذخیره‌سازی، درایو را کنترل می‌کنند،

قیمت نهایی درایو اسکازی تناسب چندانی با ظرفیت آن نخواهد داشت و همین موضوع می‌تواند موجب نابرابری قیمتی نسبتاً زیادی شود. اگر بخواهیم با یک مثال این موضوع را بشکافیم، در نظر بگیرید که یک درایو اسکازی ممکن است که 4 برابر یا حتی بیش‌تر از یک درایو SATA که ظرفیت آن فقط 2 برابر بوده، قیمت‌گذاری شود.

نکته دیگری که بایستی در رابطه با هارد اسکازی بدانید این است که هاردهای مذکور از نظر سرعت در مقایسه با سایر هارد دیسک‌ها سرعت انتقال داده بالاتری دارند. این مدل از هاردها عمدتاً با سرعت بسیار بالاتری چرخیده که این موضوع می‌تواند موجب کاهش زمان خواندن، نوشتن و دسترسی به داده‌ها شود.

این مدل از هاردهای موجود در بازار در مقایسه با درایوهایی که برای استفاده از رایانه شخصی تنها برای چند ساعتِ محدود در طول روز مناسب هستند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای کارِ مداوم بهره برد. به این معنا که شما می‌توانید از هارد اسکازی برای سیستم‌هایی که دائماً روشن بوده و میزان استفاده از آن‌ها بسیار زیاد است (مثل راه‌اندازی سرور) بهره ببرید.

تفاوت هارد اسکازی با هارد دیسکی

هارد SAS

در ابتدا باید بدانید که این هارد از پلتفرم‌های SATA یا ATA استفاده می‌کند و اصلی‌ترین تفاوتی که بین آن و هارد دیسکی وجود داشته در این بوده که با SCSI یک پردازنده روی خود درایو وجود دارد؛ به این معنا که عملکرد درایو به مشخصات کامپیوتر وابسته نیست. البته باید در نظر داشته باشید که این همیشه برای کاربر خانگی یک امتیاز به حساب نمی‌آید،

اما برای کاربران شرکتی که معمولاً از چندین کامپیوتر بهره می‌برند و به دلایل اقتصادی بایستی از ماشین‌هایی با مشخصات استاندارد و مقرون به صرفه بهره ببرند، مفید خواهد بود. برای این که بتوانید تفاوت هارد اسکازی را با درایوهای دیگر بهتر درک کنید، به شما پیشنهاد می‌شود که موارد زیر را مطالعه فرمایید:

ATA و SATA: یکی از روش‌های مشهور برای انتقال اطلاعات استفاده از روش ATA یا همانAdvanced Technology Attachment محسوب می‌شود. نسخه‌های بعد از ATA با نام Serial-ATA روانه بازار شدند و به نام مختصر SATA شهرت پیدا کردند. SATA شیوه‌ای نوین برای انتقال اطلاعات ارائه کرد؛ به این شکل که برای انتقال اطلاعات از درایو به مادربورد بهره می‌برد.

آخرین نسل‌های ATA سرعتی بالغ بر 100 مگابایت بر ثانیه داشتند، اما آخرین و جدیدترین نسل‌های SATA هم‌چون SATAIII سرعتی بیش از 6 گیگابایت بر ثانیه داشتند و در مقایسه با نمونة قبلی خود پیشرفت چشم‌گیری کردند. از جمله مزایای SATA در مقایسه با ATA می‌توان به سرعت بالا در انتقال اطلاعات و کوچکتر بودن کانکتورها اشاره داشت.

SAS: از دیگر شیوه‌هایی که برای انتقال اطلاعات که از شهرت زیادی برخوردار بود، روش SAS یا همان Serial Attached SCSI نامیده می‌شود.  در تکنولوژی SAS هر اینترفیس از 128 دیوایس پشتیبانی نموده و چنانچه از پورت اکسپندرها استفاده شود توانایی پشتیبانی بیش از 16000 دیوایس را نیز خواهند داشت.

کابل‌ها و کانکتورهای SAS شباهت بسیار زیادی به SATA داشته و توانایی پشتیبانی از هاردهای SATA را نیز دارند، اما دقت داشته باشید که این تنها شامل هاردهای SAS بوده و SATA توانایی پشتیبانی از SAS را نخواهند داشت. البته SAS توانایی پشتیبانی از SATA را دارد اما با این حال توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن به نیازتان از کابل مشخص بهره ببرید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با هارد اسکازی، به بررسی تاریخچه و تفاوت‌های آن با درایوهای دیگر نیز پرداختیم و دانستیم که این دسته از هاردها به دلیل ویژگی‌ها و مشخصاتی که داشته برای سیستم‌هایی که کارِ مداوم انجام می‌دهند، گزینه‌ای مناسب به حساب خواهند آمد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون هاردهای اسکازی دارید؟ لطفاً نظرات خود را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

1123 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط