راهنمای خرید کابل نسوز مس

راهنمای خرید کابل نسوز مس؛ مهم‌ترین نکات خرید کابل ضد حریق

282 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای تکه کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل نسوز مس بایستی چه نکاتی را رعایت کنید؟ به نظر شما بهترین کابل‌های ضد حریق چه خصوصیاتی دارند؟ کابل اعلام حریق نمونه‌ای از کابل‌های مسی بوده که متشکل از یک یا چند هسته است و می‌توان از آن برای اعلام و آشکار کردن آتش بهره برد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابل‌های نسوز مس، به بررسی مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید آن‌ها بدانید نیز می‌پردازیم.

هر آنچه که باید درباره خرید کابل نسوز مس بدانید!

استانداردها و ویژگی های کابل نسوز مس

معرفی کابل نسوز مس

قبل از این که به سراغ بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل نسوز مس برویم، در ابتدا لازم است که با چیستی این کابل کمی بیش‌تر آشنا شویم. منظور از کابل نسوز مس یا اعلام حریق در واقع نوعی کابل بوده که در ساختار خود از هادی مسی خشک یا افشان بهره برده و قادر است در یک دامنه زمانی مشخص، حرارت بالایی را تحمل نماید.

به طور معمول این دسته از کابل‌ها در سیستم اعلام و اطفاء حریق اماکنی مثل هتل، فروشگاه، منازل مسکونی، انبارها و مواردی از این دسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های مذکور سیگنال‌های مربوط از آتش سوزی را به سیستم اطفاء حریق ارسال کرده و به این طریق آژیرها به صدا در خواهند آمد و افراد حاضر در محل از وقوع آتش‌سوزی مطلع می‌شوند.

می‌توان گفت که کابل‌های اعلام حریق از جمله کاربردی‌ترین تجهیزات در اطفا و اعلام حریق به حساب می‌آیند؛ چرا که قبل از رسیدن نیروی آتش نشانی، وظیفه کنترل و اطلاع دادن در مورد آتش سوزی را بر عهده دارند. نسوز بودن این مدل از کابل‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر در همان لحظات ابتدایی آتش سوزی دچار سوختگی شوند، سیستم اعلام و اطفاء حریق از مدار خارج خواهد شد.

اگر قصد خرید کابل نسوز مس را دارید، بایستی به دنبال مدلی باشید که شعله‌ور نشده و از گسترش آتش جلوگیری کند. علاوه بر این، بهترین کابل نسوز مس آن مدلی بوده که در صورت سوختگی موجب انتشار دود سمی نشود یا به عبارت بهتر در ساختار آن از هالوژن استفاده نشده باشد؛ چرا که انتشار هالوژن موجب می‌شود که ضمن آتش سوزی، تنفس در فضا نیز به دلیل پخش شدن این گاز سمی سخت‌تر شود.

ویژگی‌های بهترین کابل نسوز مس

اگر قصد خرید کابل نسوز مس را دارید، بهتر است که با ویژگی‌های نسخة مرغوبِ آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین گزینه را خریداری کنید.

در ادامه با ویژگی‌های بهترین کابل نسوز مس آشنا خواهیم شد:

  • کابل‌های اعلام حریق بایستی تحمل دمایی بالایی داشته و شعله‌ور نشوند؛
  • این مدل از کابل‌ها بایستی کم دود باشند؛
  • بهترین کابل اعلام حریق نباید در زمان آتش سوزی از خود دود سمی تولید کند؛
  • کابل‌های مذکور بایستی خاصیت خودخاموش‌شوندگی داشته و از انتشار و پیشرفت آتش نیز جلوگیری به عمل آورند؛
  • ضخامت و قطر این دسته از کابل‌ها بایستی استاندارد باشد.

مهم‌ترین نکات خرید کابل نسوز مس

قیمت خرید کابل نسوز مس

اکنون که با چیستی کابل نسوز مس و ویژگی‌های مدلِ مرغوب آن آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم به شما عزیزان نکاتی را یادآور شویم تا با کمک آن‌ها بتوانید بهترین گزینه را برای سیستم مورد نظر خود خریداری فرمایید:

۱. توجه به روکش کابل ضد حریق

می‌توان گفت که بهترین روکش برای چنین کابل‌هایی، سیلیکون است. روکش سیلیکونی در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، در برخی از مدل‌های این کابل‌ها از روکش‌های LSZH یا LSOH نیز استفاده می‌شود. این مدل از روکش‌ها فاقد مادة هالوژنی بوده و به همین خاطر در صورت سوختگی هیچ‌گونه دود سمی از خود منتشر نخواهند کرد.

۲. توجه به اعتبار برند تولیدکننده کابل نسوز مس

مورد بعدی که بایستی در نظر داشته باشید، اعتبار شرکت تولید و عرضه‌کننده کابل نسوز مس است. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید و عرضه کابل‌های نسوز مس در بازار مشغول به فعالیت هستند. توصیه ما این است که برای جلوگیری از هرگونه خسارتی در زمان وقوع آتش‌سوزی، اقدام به خرید کابل نسوز مس از یک برند معتبر کنید؛ چرا که اعتبار برند نشان‌دهنده استفاده از متریال مرغوب در فرایند ساخت کابل نسوز مس است. افزون بر این، برندهای معتبر در فرایند تولید چنین کابل‌هایی استانداردهای مورد نیاز و ضروری را اجرا می‌کنند.

۳. کم دود بودن کابل نسوز مس

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، بهترین کابل نسوز مس آن مدلی بوده که حتی در صورت سوختگی موجب انتشار دود زیادی نشود. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در زمان آتش سوزی پیش می‌آید این است که میزان دود در فضا زیاد شده و افراد نمی‌توانند به راحتی راه خروج را بیابند. چنان‌چه اقدام به خرید کابل نسوز مس با خاصیت تولید دودِ زیاد کنید، این مشکل دو چندان خواهند شد.

۴. خاصیت ضد انتشار آتش

مورد بعدی که بایستی در نظر داشته باشید این است که به سراغ کابل‌هایی بروید که از گسترش و انتشار آتش بتوانند جلوگیری به عمل آورند. چنین کابل‌هایی موجب کاهش خسارات ناشی از سوختگی شده و به تبع می‌توانند ایمنی مجموعه را نیز افزایش دهند.

۵. ضد حریق بودن کابل نسوز مس

از دیگر مواردِ بارزی که بایستی در زمان خرید کابل نسوز مس در نظر داشته باشید، دارا بودن خاصیت ضد حریق است. در حالت عادی چنین کابل‌هایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. روکش و عایق کابل‌های مذکور نیز بایستی مقاوم باشد. بهره‌گیری از کابلی که خاصیت ضد حریق داشته باشد باعث می‌شود که آتش به قسمت‌های مختلف نفوذ پیدا نکرده و سایر تجهیزات نیز در معرض خطر آتش قرار نگیرند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل اعلام حریق به بررسی مهم‌ترین نکات خرید کابل نسوز مس پرداختیم و دانستیم که این کابل‌ها نقش بسیار پُر رنگی را در سیستم اعلام حریق ایفا می‌کنند و اگر کیفیت مناسبی نداشته باشند می‌توانند موجب دو چندان شدن خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی گردند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های نسوز مس دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این کابل‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

282 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط