حروف روی دکمه‌‌های آسانسور به چه معنی هستند؟

حروف روی دکمه‌های آسانسور به چه معنی هستند؟

1893 بازدید آموزش در صنعت برق

هم زمان با ظهور ساختمان‌های بلند در شهر‌ها استفاده از آسانسور به عنوان ابزار جابه‌جایی بین طبقات رواج بیشتری پیدا کرد. با این که زمان زیادی از شروع به کارگیری آسانسور‌ها می‌گذرد اما همچنان حروف روی دکمه‌های آسانسور برای بسیاری از استفاده کنندگان یک چالش محسوب می‌شود. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که در برخی از آسانسور‌های ساخت کشور ترکیه، چین و یا آلمان نماد‌های درج شده روی دکمه‌های آسانسور با انواع انگلیسی رایج تفاوت‌های بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل مشخص کنیم که حروف روی دکمه‌های آسانسور به چه معنی هستند؟ لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

حروف روی دکمه‌های آسانسور به چه معنی هستند؟

استاندارد‌های بین المللی در خصوص نصب آسانسور‌ها اغلب بر محل نصب صفحه کلید کابین و برخی از کلیات دلالت دارند، زیرا منشاء حروف و نشانه‌های درج شده روی دکمه‌های آسانسور بر اساس معیار‌های کمپانی و کشور سازنده آسانسور متفاوت است. واضح‌ترین نماد‌ها روی صفحه کلید آسانسور، اعداد هستند که شماره طبقات را نشان می‌دهند اما در برخی موارد درک این اعداد نیز می‌تواند گمراه کننده باشد، چراکه ممکن است اعداد طبقات با احتساب و یا بدون درنظر گرفتن طبقه همکف مسیر آسانسور را هدایت نمایند.

ساده‌ترین شیوه علامت گذاری دکمه‌های آسانسور به این ترتیب است که طبقه همکف با عدد «صفر» مشخص می‌شود و پس از آن سایر طبقات به ترتیب اعداد صحیح نامگذاری می‌شوند. در این روش، طبقات زیر زمین نیز با نماد‌های «منفی یک»، «منفی دو» و الی آخر نشان داده می‌شوند. اگر صفحه کلید کابین آسانسور فاقد «عدد صفر» باشد، «عدد یک» را به عنوان طبقه همکف در نظر می‌گیرند. معمولاً آسانسور‌هایی که در روسیه و یا کشورهای اروپای شرقی ساخته و یا به کار گرفته می‌شوند از این سیستم نامگذاری استفاده می‌کنند. در ادامه با سایر نماد‌ها و حروف‌های مشخص کننده ایستگاه‌های آسانسور آشنا می‌شویم.

ساده ترین سیستم نامگذاری دکمه‌های آسانسور

الف) طبقه همکف، لابی یا ورودی اصلی آسانسور

اگر سیستم درج اعداد و حروف روی دکمه‌های آسانسور از قاعده بالا پیروی کند، طبقه همکف با عدد «صفر» و یا «یک» مشخص می‌گردد؛ در غیر این صورت برای نشان دادن دکمه مربوط به طبقه همکف از حرف «G» به نشانه Ground در آسانسور‌های تابع زبان انگلیسی و یا حرف «E» به نشانه Erdgeschoss در آسانسور‌های ساخت کشور آلمان استفاده می‌کنند. همچنین نماد «☆» نیز می‌تواند نمایانگر طبقه همکف و یا ورودی اصلی آسانسور قلمداد شود. گاهی اوقات G یا ورودی اصلی آسانسور می‌تواند بیش از یک طبقه باشد؛ به عنوان مثال G1 و G2 یا SG (زیر زمین).

همچنین ممکن است ورودی‌های اصلی آسانسور یا طبقه همکف با حرف L به نشانه لابی نیز نشان داده شود. در برخی از موارد حروف رو دکمه‌های آسانسور به صورت L (طبقه همکف یا لابی)، LL یا L1 (طبقه منفی یک) و L2 (طبقه منفی دو)، درج می‌شود.

مشخص کردن ورودی اصلی آسانسور با نماد ستاره

ب) طبقات زیر زمین

در مواردی که به جای اعداد منفی از حروف روی دکمه‌های آسانسور برای نشان داده طبقات زیرزمین استفاده می‌شود، حروف B1، B2 و غیره به اختصار از Basement، حروف LG به اختصار از Lower Ground و یا حروف SB به اختصار از SubBase نشان دهنده طبقات منفی خواهند بود. ممکن است در ساختمان‌هایی که دارای دو طبقه زیر زمین هستند، حروف UB و LB را روی دکمه‌های آسانسور مشاهده نمایید. در این صفحه کلید‌ها حروف UB (Upper basement) نماد طبقه منفی یک و LB (Lower Basement) نماد طبقه منفی دو می‌باشد.

در آسانسور‌های کشور آلمان K روی دکمه‌های آسانسور نشان دهنده زیر زمین و TK نشان دهنده طبقه منفی دو یا زیرزمین پایین‌تر است. در روسیه و کشورهایی که ریشه زبان روسی دارند (مانند اوکراین) از نماد «П» برای طبقات زیر زمین استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از اعداد یونانی برای نشان دادن طبقات همکف و زیر زمین استفاده شود (I, II, III).

صفحه کلید کابین آسانسور

ج) پارکینگ

طبقات پارکینگ همیشه در زیر زمین قرار ندارند و بسته به معماری ساختمان‌ها ممکن است محل قرارگیری آن‌ها متفاوت باشد. به طور کلی طبقه مرتبط با پارکینگ با حرف P روی دکمه‌های آسانسور نشان داده می‌شود. ساختمان‌هایی که بیش از یک طبقه پارکینگ دارند، معمولاً دکمه‌های P1 و P2 روی صفحه کلید آسانسور آن‌ها قابل تشخیص است.

د) نیم طبقه

معماری برخی از آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که دارای نیم طبقه و یا یک طبقه اضافی در جهت مخالف طبقه اصلی هستند. این گونه موارد اعداد و حروف روی دکمه‌های آسانسور به این ترتیب نشان داده می‌شوند:

  • ساختمان دارای طبقات مختلف در جهت متفاوت از هم است: 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B و…
  • ساختمان دارای نیم طبقه است: 1, 1M, 2, 2M, 3, 3M و…
  • ممکن است نیم طبقه با حروف MZ یا نماد نیز نمایش داده شود. (به عنوان مثال 3MZ یا 3 نشان دهنده نیم طبقه سوم است.)
  • اگر نیم طبقه در بالای همکف قرار داشته باشد به صورت MG نشان داده می‌شود.

حروف روی دکمه‌‌های آسانسور

هـ) طبقات با شماره بدشگون

در برخی از آسانسور‌ها به جای درج عدد روی دکمه آسانسور مربوط به طبقات بدشگون از نمادهای جایگزین استفاده می‌شود. به عنوان مثال بسیار رایج است که طبقه 13 را به صورت 12+1 یا 12A به عنوان طبقه طبقه دوازده و 12B به جای عدد سیزده، نشان دهند. همچنین ممکن است به جای حرف A از حرف M نیز استفاده کنند.

و) سایر حروف روی دکمه‌های آسانسور

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، حروف‌های دیگری نیز وجود دارد که به نسبت سایر موارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر تعدادی از این حروف را ملاحظه می‌فرمایید:

  • R یا RF: نشان دهنده سقف و پشت بام
  • RG: نماد روف گاردن یا فضای سبز بالای ساختمان
  • PH: نماد پنت‌هاوس می‌باشد که معمولاً با چرخاندن کلید در قفل تعبیه شده روی صفحه کنترل آسانسور و یا وارد کردن رمز فعال می‌شود. اگر ساختمان بیش از یک پنت‌هاوس داشته باشد، طبقات آن را به صورت PH1 و PH2 نشان می‌دهند.
  • H: نشان دهنده پد قرارگیری هلی کوپتر در بالای ساختمان و یا سایر طبقات خاص
  • Pk: فضاهای عمومی‌که برای گذراندن اوقات فراقت در طبقات بالایی مجتمع‌های تجاری در نظر گرفته شده است؛ مانند شهر بازی، رستوران، کافه و پارک‌های سرپوشیده یا روباز عمومی
  • U و L: این دو حرف برای دکمه‌های انتقال به یک طبقه بالاتر (U) و یک طبقه پایینتر (L) استفاده می‌شوند.

 

شاید مطالب زیر بتواند به بالا بردن آگاهی و دانش شما در زمینه آسانسور کمک نماید:

در مورد آسانسور بیشتر بدانید.

چرا آسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند؟

آسانسور برج خلیفه و ویژگی های آن

۷ نکته کاربردی برای خریدن آسانسور

راهنمای خرید موتور آسانسور

راهنمای خرید کابین آسانسور

راهنمای خرید تابلو آسانسور

راهنمای خرید یراق آلات آسانسور

انواع موتور آسانسور و کاربرد هریک از آن‌ها

هرآنچه که درباره تابلو آسانسور باید بدانید!

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

فن کابین آسانسور

1893 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط