سیم و کابل فشار متوسط

سیم و کابل فشار متوسط؛ بخش ضروری زیر ساخت‌های الکتریکی کشور

448 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید سیم و کابل فشار متوسط چیست و چه مصارفی در صنعت برق دارد؟ کابل‌های فشار متوسط که تحت عنوان کابل MV نیز شناخته می‌شوند، از جمله کابل‌های قدرت بوده که به منظور توزیع انرژی الکتریکی تک فاز و سه فاز در شبکه‌های توزیع برق 6 الی 30 کیلو ولت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابل‌های فشار متوسط، به شرح ضرورت و اهمیت استفاده از این کابل در زیرساخت‌های الکتریکی کشور نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد سیم و کابل فشار متوسط بدانید!

کابل فشار متوسط با هادی آلومینیوم و مس

ضرورت استفاده از سیم و کابل فشار متوسط

این محصولات نقش بسیار پر رنگی در انتقال توان الکتریکی به ایمن‌ترین حالت ممکن دارند. کابل‌های فشار متوسط به عنوان یک حلقه حیاتی در زنجیره تأمین برق به شمار می‌روند و توزیع کارآمد و بدون وقفه انرژي برق را فراهم می‌سازند. در حقیقت می‌توان گفت که کابل‌های فشار متوسط با تکیه بر ساختار و قابلیت‌هایی که دارند، می‌توانند از عملکرد بی‌نقص صنایع و مشاغل به خوبی حمایت کنند.

قابل ذکر است که اگر کابل‌های ولتاژ متوسط قابل اعتماد و با کیفیت بالا نباشند، برق‌رسانی به کاربران نهایی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به ایجاد اختلال، خرابی و ایرادات و همچنین زیان‌های اقتصادی خواهد شد.

انواع کابل‌ فشار متوسط

سیم و کابل فشار متوسط

این محصولات را می‌توان بر حسب عایق، ساختار و الزامات مرتبط با مصارف به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد:

کابل فشار متوسط با عایق XLPE

این نوع از کابل‌ها عموماً دارای هادی مسی یا آلومینیومی بوده و به واسطه مواد XLPE عایق‌بندی می‌شوند. کابل‌های مذکور ارائه‌دهنده خواص الکتریکی بسیار عالی هستند و در برابر رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و حرارت مقاومت ایده‌آلی از خود نشان می‌دهند.

کابل‌های فشار متوسط عایق‌بندی شده با مواد XLPE مجهز به یک غلاف بیرونی بوده و به لطف این غلاف در برابر مواد شیمیایی، مواد مکانیکی و سایر فاکتورهای محیطی پایداری خود را حفظ خواهند کرد. از جمله مزیت‌های استفاده از این کابل‌ها می‌توان به کم‌تر بودن تلفات دی الکتریک و مقاومت عایقی بالا و همچنین انتقال کارآمد نیرو اشاره داشت. ناگفته نماند که این محصول در برابر خطاهای الکتریکی نیز استحکام خود را حفظ کرده و طول عمر بالایی دارند.

کابل فشار متوسط MI

این محصول عایق شده به کمک ماده معدنی بوده و در برابر آتش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این محصول نه تنها در برابر آتش‌سوزی مقاوم بوده، بلکه در برابر عوامل خورنده نیز استحکام خود را حفظ خواهد کرد. با تکیه بر ساختاری که محصول مذکور داشته می‌توان از آن در صنایع متنوعی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی و همچنین تولید برق بهره‌گیری کرد.

کابل فشار متوسط  EPR

این نوع از سیم و کابل فشار متوسط متشکل از یک هادی عایق شده با لاستیک اتیلن پروپیلن بوده که از خواص الکتریکی و مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. عموماً کابل‌های مذکور مجهز به یک غلاف بیرونی به منظور حفاظت مکانیکی هستند. از جمله مزیت‌های بهره‌گیری از این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت مطلوب در برابر سایش و رطوبت اشاره داشت. با تکیه بر ویژگی‌های این کابل، می‌توان از آن در سیستم توزیع برق، ساختمان‌های تجاری و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بهره‌گیری نمود.

کابل فشار متوسط PILC

این نوع از کابل‌های فشار متوسط با سرب عایق شده‌اند و بیش‌ترین کاربرد آن‌ها مربوط به سال‌های گذشته است. با این حال استفاده از کابل‌های مذکور هنوز هم در شرایط خاصی فراهم است؛ چرا که این محصولات از مزیت‌هایی نظیر مقاومت در برابر رطوبت و اتصال کوتاهِ بالا برخوردار هستند. ناگفته نماند که این کابل‌ها در گذشته در پروژه‌های زیرساختی و سیستم‌های توزیع برق قدیمی به وفور کاربرد داشتند.

مصارف سیم و کابل فشار متوسط

سیم و کابل فشار متوسط

مصارف صنعتی

از این محصولات در اماکن صنعتی به منظور توزیع برق در تأسیسات تولیدی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و متجمع‌های صنعتی مختلف بهره‌گیری می‌شود. در واقع این محصولات منبع تغذیه‌ای کارآمد و قابل اطمینان برای ماشین‌آلات سنگین، موتورها و سایر تجهیزات صنعتی به حساب می‌آیند.

مصارف مسکونی

این محصولات علاوه بر اماکن صنعتی، در محیط‌های مسکونی به منظور توزیع برق از شبکه اصلی به منازل و آپارتمان‌ها نیز کاربرد دارند. کابل‌های فشار متوسط تأمین‌کننده برق وسایل روشنایی و لوازم خانگی نیز به حساب می‌آیند.

مصارف تجاری

کاربرد بعدی کابل فشار متوسط در برنامه‌های تجاری است؛ به عنوان مثال می‌توان از این محصول در مراکز خرید، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و موسسات آموزشی برای توزیع برق استفاده کرد. قابل ذکر بوده که کابل‌های مذکور منبع تغذیه‌ای پایدار برای تجهیزات گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع، سیستم‌های روشنایی، آسانسورها و سایر لوازم الکتریکی به شمار می‌روند.

مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل فشار متوسط

پیش از خرید هر محصولی لازم است که با نکات خرید آن آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم بر حسب نیاز و بودجه‌ای که در نظر داریم، بهترین محصول را خریداری نمائيم. در ادامه چند فاکتور مهم پیرامون خرید کابل فشار متوسط را معرفی خواهیم کرد:

  • رتبه‌بندی ولتاژ کابل: پیش از خرید کابل بایستی به ولتاژ مورد نیاز توجه کرده و بر حسب آن اقدام به خرید کابل فشار متوسط با درجه ولتاژ مناسب نمائید.
  • رتبه‌بندی جریان: توجه به بار جریان مورد انتظار و خرید کابل‌هایی با ظرفیت حمل جریان مناسب بسیار حائز اهمیت است.
  • شرایط و عوامل محیطی: منظور از شرایط محیطی مواردی هم‌چون دما، میزان رطوبت و احتمال قرارگیری کابل در معرض مواد شیمیایی بوده که می‌بایست مد نظر قرار گرفته و ارزیابی شوند. بر حسب این شرایط لازم است سراغ کابل‌هایی بروید که در برابر عوامل محیطی مذکور مقاومت کافی داشته باشند.

سخن پایانی

سیم و کابل فشار متوسط از جمله کابل‌های پرطرفدار هستند که کاربری گسترده‌ای در صنعت برق و در محیط‌های تجاری، مسکونی و صنعتی دارند. این محصولات با تکیه بر ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فردی که دارند، به وفور در شبکه‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های فشار متوسط در ذهن دارید؟ به نظر شما از این کابل‌ها در چه شرایط دیگری می‌توان استفاده نمود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سیم و کابل‌های فشار متوسط با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

448 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط