انواع جوش سیم مس به صفحه ارت

انواع جوش سیم مس به صفحه ارت؛ مشخصات + کاربرد

446 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کاربرد اصلی صفحه ارت چیست؟ با انواع جوش سیم مس به صفحه ارت آشنایی دارید؟ جوش سیم مسی به صفحه ارت مسی که تحت عنوان جوش کدولد نیز معروف است نوع خاصی از جوش‌کاری بوده که در چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با صفحه ارت به معرفی انواع جوش سیم مس به صفحه ارت نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

صفحه ارت چیست؟

صفحه ارت مسی یکی از مهم‌ترین لوازم چاه ارت بوده که نقش هادی الکتریسیته را ایفا کرده و امکان انتقال جریان الکتریکی به زمین را فراهم می‌سازد. در حقیقت، جریان‌های بار اضافی از دستگاه‌های الکترونیکی گرفته شده و به واسطه سیم ارت و در نهایت صفحه ارت به زمین رسیده و از بروز خسارات ناشی از برق‌گرفتگی و آسیب‌های فیزیکی افراد جلوگیری می‌کند.

انواع جوش سیم مس به صفحه ارت کدام است؟

انواع جوش سیم مس به صفحه ارت

یکی از رایج‌ترین روش‌های اتصال صفحه ارت و سیم ارت بهره‌گیری از انواع جوش ارت است. در واقع، استفاده از جوش ارت جزو ملزومات اجرا و راه‌اندازی چاه ارت محسوب می‌شود؛ چرا که اصلی‌ترین بخش اجرایی در یک چاه ارت توجه به ایجاد اتصال محکم مابین سیم ارت و صفحه مسی بوده و چنان‌چه این بخش سست باشد سیستم ارتینگ عملکرد درستی از خود نشان نداده و تعمیر آن نیز هزینه‌بردار خواهد بود.

بدین جهت لازم است که در حین اجرا سیم مسی ارت با نوعی جوش‌کاری محکم یا همان جوش ارت به صفحه مسی ارت متصل شده و همچنین با قرارگیری درون چاه و پر شدن اطراف الکترودهای مذکور، فشار و اشکالی به اتصال آن‌ها وارد نشود. در حالت کلی می‌توان گفت که در احداث چاه ارت که با هدف حفاظت از افراد و ابزار و لوازم الکترونیکی در برابر ولتاژهای اضافی حفر شده، جوش ارت بسیار حائز اهمیت است.

مراحل راه‌اندازی چاه ارت و تجهیزات مربوط به آن

پیش از این که به سراغ معرفی انواع جوش سیم مس به صفحه ارت برویم، بهتر است مروری بر راه‌اندازی چاه ارت و تجهیزات و لوازم مربوط به آن داشته باشیم:

  • در وهله اول لازم است نوع زمینی که قرار است سیستم ارتینگ در آن پیاده شود به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.
  • با توجه به نوع زمین نسبت به حفر چاه با عمق مناسب اقدام شود.
  • در مرحله بعدی لازم است از مواد کاهنده مقاومت زمین به صورت دوغاب در انتهای چاه ارت استفاده شود تا مقاومت زمین به میزان استاندارد کاهش یابد.
  • سپس یک صفحه مسی (صفحه ارت) به کمک جوش ارت مناسب به سیم مسی متصل شده و به صورت عمودی درون چاه قرار داده شود.
  • در مرحله بعدی می‌توان از انواع بنتونیت و ژل و مایع کاهنده به منظور پر کردن چاه و کاهش مقاومت الکتریکی بهره‌گیری کرد.

انواع جوش سیم مس به صفحه ارت: جوش کدولد

جوش کدولد (cad weld) یا جوش احتراقی نوع خاصی از جوش ارت بوده که به منظور برقراری اتصال بین چند قطعه مسی و اتصال مس با سایز فلزات به کار گرفته می‌شود.

لازم به ذکر بوده که جوش کدولد از جمله مهم‌ترین نوع جوش‌کاری‌هایی است که در سیستم ارتینگ ساختمان کاربرد دارد. با این حال اگر بخواهیم از دید برتری نوع جوش ارت نگاه کنیم باید بگوئیم که این نوع جوش بعد از جوش نقره یا جوش برنج در اتصال صفحه ارت و سیم مسی طبقه‌بندی می‌شود.

انواع مختلف جوش سیم مسی به صفحه ارت: جوش آرگون

یکی دیگر از روش‌های جوش‌کاری صفحه ارت و سیم مسی بهره‌گیری از جوش‌کاری قوسی یا اصطلاحاً جوش آرگون یا TIG است که بر مبنای برقراری قوس الکتریکی بین دو الکترود صورت می‌گیرد. در این روش از سیم جوش به منظور ذوب شدن و پر کردن منطقه جوش‌کاری استفاده می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های جوش آرگون می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. علاوه بر این به دلیل استفاده از جوش آرگون امکان جوش‌کاری طولانی و بدون توقف نیز فراهم بوده اما تجهیزات این روش از انواع جوش سیم مس به صفحه ارت در مقایسه با جوش احتراقی گران‌تر است. ناگفته نماند که امکان استفاده از این نوع جوش در فضای باز به علت وزش باد در محافظت گاز وجود ندارد.

کاربرد صفحه ارت در تابلو برق

اکنون که با انواع جوش سیم مس به صفحه ارت آشنا شدیم، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این صفحه‌ها در تابلوهای برق چه نقشی را ایفا می‌کنند. اولاً باید گفت که صفحات مسی در ابعاد و اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همچنین ضخامت‌های متنوعی دارند.

افزون بر این، صفحه ارت دارای ۹۹.۹ درصد خلوص بوده و همچنین از رسانایی بالایی برخوردار است. صفحه ارت در تابلوهای برق در طول‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه انتقال انرژی را بر عهده دارد.

سخن پایانی

صفحه ارت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در چاه ارت بوده که به منظور اتصال آن به سیم از انواع جوش سیم مسی به صفحه ارت بهره‌گیری می‌شود. شما چه نوع دیگری از جوش ارت را می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل به اشتراک بگذارید.

446 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط