سیم و کابل سیلیکون

همه چیز درباره خط تولید سیم و کابل سیلیکون

334 بازدید آموزش در صنعت برق

با خط تولید سیم و کابل سیلیکون آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید سیم و کابل‌های سیلیکونی چه خصوصیاتی دارند؟ کابل‌های سیلیکونی نوعی از کابل‌های مصرفی در صنعت برق بوده که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند و به لطف این ویژگی‌ها در تمامی صنایع و مناطق حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که این نوع از کابل‌ها از نظر ایمنی نیز درجه کیفی بالایی دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با ویژگی‌های محصولات مذکور به خط تولید این محصولات نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سیم و کابل سیلیکون چیست؟

سیم و کابل سیلیکون

محصولاتی که در خط تولید سیم و کابل سیلیکون تولید می‌شوند از جمله کابل‌های نسوز و مقاوم در برابر حرارت هستند. عموماً از این تجهیزات می‌توان در سیستم‌هایی که احتمال افزایش دما در آن وجود دارد، بهره‌گیری کرد. به عنوان مثال، سیم و کابل‌های مذکور در کارخانه‌های ذوب فولاد، شیشه و ریخته‌گری کاربرد عمده‌ای دارند. روکش این نوع از سیم و کابل‌ها در اغلب مواقع سیلیکون است. سیلیکون یک نوع ماده ترکیبی و ساختگی بوده که دارای کارایی‌های مختلف و گسترده‌ای است. در حالت کلی می‌توان گفت تجهیزاتی که دارای روکش‌های سیلیکونی هستند، در بازه دمایی منفی 60 الی مثبت 250 درجه سانتی‌گراد می‌توانند پایداری خود را حفط کرده و به عملکرد خود ادامه دهند.

دلیل اصلی استفاده از این ماده در خط تولید سیم و کابل سیلیکون، خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد آن است. سیلیکون ترکیبی از سیلیسیم Si بوده که در دسته عناصر شبه فلز جای می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد خواص تجهیزات سیلیکونی بسیار منحصربه‌فرد و ویژه بوده و با گذشت سال‌ها دچار تغییر نمی‌شود.

ماده شیمیایی مذکور می‌تواند در برابر شرایط محیطی مختلف هم‌چون نور مستقیم، رطوبت، گرما و سرما در بازه منفی 60 الی مثبت 250 درجه سانتی‌گراد مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. به همین خاطر، سیم و کابل‌های سیلیکونی کیفیت بسیار بالایی داشته و در برابر حرارت و آتش‌سوزی استحکام خود را حفظ خواهند کرد.

کاربرد سیم و کابل سیلیکون

  • سیستم‌های اعلان و اطفاء حریق
  • صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  • دکل‌های نفتی
  • راه‌آهن و واگن‌سازی
  • کوره‌های ذوب فلزات
  • صنایع نظامی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی
  • کارخانجات ریخته‌گری فلزات
  • صنایع غذایی، دارویی و پزشکی
  • دانشگاه‌ها، مدارس، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و کلیه اماکن با حساسیت بالا
  • سیستم‌های برق‌رسانی اضطراری

مزایای سیم و کابل نسوز

سیم و کابل‌ سیلیکون از جمله تجهیزات مصرفی در صنایع مختلف بوده که به طور معمول فاقد هرگونه گاز و مواد شیمیایی سمی و مضر هستند. این محصولات در برابر شدت جریان بالا و ولتاژهای بیش از حد مجاز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. افزون بر این، سیم و کابل‌های سیلیکونی دارای انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری زیادی بوده و به همین خاطر امکان استفاده از آن‌ها در اماکن مختلف فراهم است.

از دیگر مزیت‌های کابل‌های مذکور می‌توان به تحمل دمایی بالای آن‌ها اشاره داشت؛ به گونه‌ای که از منفی 60 درجه تا 250 درجه قابلیت تحمل دما دارند. همان‌طور که گفته شد، سیم و کابل‌های سیلیکونی در شرایط جوی مختلف نظیر خشکی هوا، رطوبت، برودت هوا و… نیز قابل استفاده هستند. توجه داشته باشید که این محصولات در دمای بیش از 250 درجه دچار سوختگی شده اما با این حال میزان دود کم و غیر سمی تولید خواهد کرد.

سیم و کابل‌های نسوز سیلیکونی در برابر اشعه مادون قرمز، اشعه گاما و فرابنفش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. همچنین، از سیم و کابل‌های نسوز سیلیکونی می‌توان در صنایع پزشکی و غذایی بهره‌گیری کرد؛ چرا که از خاصیت ضد باکتری و قارچ برخوردار هستند. ناگفته نماند که محصولات مذکور در برابر مواد اسیدی، الکل‌ها و چربی‌ها نیز مقاومت بالایی از خود نشان خواهند داد.

سخن پایانی

سیم و کابل سیلیکون از جمله سیم و کابل‌های نسوز هستند که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص در صنایع مختلف غذایی، دارویی، پزشکی، هتل‌ها، مدارس و… به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد سیم و کابل‌های نسوز دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

334 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط