دیزل و کاربرد آن در صنعت

دیزل؛ اهمیت، ویژگی‌ها و کاربرد آن

141 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

از موتورهای دیزلی در خودروها و همچنین مکان‌هایی که نیاز به دسترسی ضروری به برق دارند، از دیزل برای راه‌اندازی دیزل‌ ژنراتور نیز استفاده می‌شود اما آیا تا به ‌حال به ساختار این دسته از تجهیزات دقت کرده‌اید؟ تفاوت تجهیزات دیزلی و تجهیزات بنزینی در چیست؟ علت اهمیت و کاربرد زیاد دیزل در چیست؟! در این مقاله قصد داریم پاسخ این پرسش‌ها را گفته و به بررسی دیزل پرداخته و تجهیزات دیزلی را بیان کنیم.

تاریخچه دیزل و تجهیزات دیزلی

دیزل

در سال 1858 میلادی، فردی به نام رودلف کریستین دیزل در کشور فرانسه و شهر پاریس متولد شد که سال‌ها بعد یکی از پرکاربردترین و معروف‌ترین تجهیزات مورد استفاده بشر در صنایع مختلف را اختراع کرده و به تولید انبوه رساند. در ابتدا، آقای رودلف قصد داشت موتوری درون‌سوز و با قابلیت احتراق بیش‌تر و مصرف سوخت کم‌تر تولید کند که با استفاده و بکارگیری موتوری با ضریب تراکم بیش‌تر و مصرف سوخت سنگین‌تر، این امر امکان‌پذیر و شدنی بود.

پس از تولید این موتور، آن را به احترام آقای رودلف، موتور دیزلی نام‌گذاری کرده و کرده و نام این مخترع بزرگ را در تاریخ ثبت کردند. اساس کار این موتور بر پایه افزایش فشار مولکولی یک گاز و بالا رفتن حرارت و دمای آن است.

امروزه از تجهیزات دیزلی در صنایع بسیار زیادی و به شکل ژنراتور دیزلی، موتور دیزلی و … استفاده شده و کاربرد و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، در مکان‌هایی که نیاز به برق اضطراری داشته و یا نوسانات جریان زیاد است، می‌توان از یک دیزل‌ژنراتور بهره برد. وجود یک موتور برق دیزلی در مواقع قطعی برق از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند از خسارات احتمالی جلوگیری کند.

همان‌طور که گفته شد، موتورهای دیزلی کاربرد بسیار زیادی داشته و از آن‌ها در ساخت خودروهای دیزلی بهره برده شده است. خودروهای دیزلی نیز هزینه و قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته و کم‌مصرف هستند.

از سایر کاربرد‌های موتور دیزل می‌توان به استفاده در صنایع هوایی، دفاعی، تانک‌ها، صنایع آبی و دریاها، صنعت حمل‌ و نقل و جاده‌ها، کشاورزی، صنعت برق و صنایع وابسته به آن، مصارف خانگی، مصارف شهری، صنایع غذایی، معادن و حتی در حوزه فناوری اطلاعات و … اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، قطعی برق در حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند خسارات بسیار زیادی به اطلاعات موجود در سرورها و کامپیوترها وارد کرده و باعث حذف و پاک‌شدن این اطلاعات ارزشمند شود. از این رو، وجود یک موتور دیزلی در این مواقع کمک زیادی به این حوزه خواهد کرد.

از سوی دیگر، دستگاه‌ها و تجهیزات دیزلی کاربرد و مزایا زیادی داشته و از جمله مزایای تجهیزات دیزلی می‌توان به مصرف سوخت کم‌تر و پایین‌تر، قیمت سوخت مقرون‌به‌صرفه، تولید حرارت کم‌تر، افزایش طول عمر دستگاه به دلیل استفاده از سوخت دیزلی، قدرت و توان بیش‌تر و … اشاره کرد. بیش‌تر تجهیزات دیزلی با مصرف سوخت گازوئیل که سوختی قدرتمند، سنگین و ارزان قیمت است به انجام فعالیت پرداخته و کار می‌کنند اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نوعی موتور دیزلی نیز اختراع گردید که قادر به فعالیت با هر نوع سوخت مایعی است.

تفاوت تجهیزات دیزلی با تجهیزات بنزینی

موتور دیزلی

همان‌طور که در قسمت قبل بیان گردید، بین تجهیزاتی دیزلی و تجهیزات بنزینی تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث اختلاف در ساختار، کارکرد و قیمت این مواد و تجهیزات آن‌ها شده است. از مهم‌ترین تفاوت‌های تجهیزات دیزلی با تجهیزات بنزینی می‌توان به میزان مصرف سوخت متفاوت هر کدام از مواد و تجهیزات اشاره کرد.

همچنین، نحوه کار این تجهیزات نیز با یکدیگر متفاوت بوده و فرق‌هایی با یکدیگر دارند. در تجهیزات بنزینی اشتعال و احتراق سوخت و شروع فعالیت دستگاه بنزینی به ‌وسیله یک جرقه صورت پذیرفته و برای کارکرد نیاز به یک وسیله برای تولید دما و گرمای اولیه و شروع احتراق دارد اما در تجهیزات دیزل تراکم هوا در قسمت استوانه‌های موتور باعث شروع فعالیت و کارکرد موتور یا دستگاه شده و نیازی به شمع یا جرقه‌زن ندارد. به عبارت دیگر، در تجهیزات دیزلی دمای هوا بالا رفته و به حدی می‌رسد که سوخت مشتعل شده و انرژی خود را آزاد کن یعنی بدون جرقه و با ایجاد فشار و تراکم مناسب، موجب فعالیت دستگاه دیزلی می‌شود.

از اجزا تشکیل‌دهنده تجهیزات دیزلی که به انجام عملکرد گفته شده در بالا کمک بسیار زیادی می‌کنند می‌توان به شمع گرم‌کن، توربو شارژرها، انژکتور، اینتر کولر و … اشاره کرد. عملکرد صحیح و هماهنگ اجزا گفته شده، باعث بالارفتن دما و حرارت محیط و سوخت دیزل شده و به فعالیت درآمدن دستگاه دیزلی کمک می‌کند.

موتورهای دیزلی را می‌توان به دو نوع و دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌بندی کرد که اغلب موتورهای دیزلی از نوع موتورهای چهار زمانه بوده و بیش‌تر از این موتورها استفاده می‌شود. موتورهای کوچک‌تر اغلب با چرخه دو زمانه به فعالیت پرداخته و بدین‌شکل عمل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم شما را با واژه و ماده دیزل و کاربرد آن و همچنین انواع تجهیزات دیزلی و نحوه کار با آن‌ها، آشنا کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید ساختار تجهیزات دیزلی از بخش‌ها مختلفی نظیر شمع گرم‌کن، توربو چارجرها، انژکتور، اینتر کولر و … تشکیل شده و نحوه کار آن به‌صورت تراکم هوا در قسمت محل احتراق بوده و با بالارفتن دما و حرارت آن باعث محترق‌شدن سوخت می‌شود.

در دستگاه‌های دیزلی برای مشتعل‌ و محترق‌شدن سوخت نیازی به استفاده از جرقه نبوده و شمع و یا جرقه‌زن کاربرد چندانی ندارند. اغلب تجهیزات دیزلی با سوخت گازوئیل که سوختی قدرتمند، سنگین و ارزان قیمت است، کار می‌کنند اما برخی از آن‌ها نیز قادر به فعالیت با هر سوخت مایعی دیگری نیز هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دیزل پرداخته و تجهیزات دیزلی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

141 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط