انواع انشعاب برق

معرفی انواع انشعاب برق

707 بازدید آموزش در صنعت برق

امروزه افراد برای استفاده از امکانات عمومی در سطح کشور قبل از هر اقدامی باید به محل ارائه دهنده خدمت یا سازمان مورد نظر مراجعه نموده و مجوز لازم را در این باره دریافت نمایند. برای دریافت انواع انشعاب برق نیز باید به همین روش اقدام نمود و قبل از هر اقدامی به سازمان یا اداره برق محل سکونت خود رفته و در انتها با مراجعه کارشناس یا مامور برق به محل مورد نظر، مجوز و انشعاب مورد نیاز به شما داده خواهد شد. در این نوشتار قبل از پرداختن به اصل موضوع اقدام به تعریف یک سری از موارد نموده و در انتها به بررسی انواع انشعاب برق می پردازیم.

انشعاب برق چیست؟

به صورت کلی منظور از انشعاب برق این است که از منبع اصلی، یک شاخه برای استفاده در جایی دیگر جدا شود. انشعابات در موارد متفاوتی به کار می روند، مانند انشعاب برق، آب، گاز و غیره. منظور از انشعاب برق بر اساس معنای لغوی و تعریف آن کشیدن یک باریکه یا شاخه از سیم برق اصلی برای استفاده در منزل یا محل کار هست.

معمولاً بعد از انجام تمامی مراحل قانونی لازم در اداره برق، فرد می تواند اقدام به دریافت کنتور نموده و بعد از دریافت کنتور، ماموران اداره برق به محل کار یا سکونت فرد رفته و از تیر برق محل مورد نظر اقدام به کشیدن یک سیم نموده و بعد از اتصال به کنتور، برق را در آن محل متصل می‌کنند.

انشعاب برق

انواع انشعاب های برق در ایران

براساس قانون برای استفاده از برق و همچنین گرفتن انشعاب مورد نظر از سازمان برق فرد تنها می تواند برای یکی از این موارد اقدام به دریافت انشعاب نماید که در قسمت زیر به صورت کامل به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

انشعاب خانگی

بر اساس انشعاب خانگی، فرد می‌تواند از آن برای وسایل برقی خانه خود استفاده کند. براساس تعریف سازمان برق کشوری منزل مسکونی شهری به مکانی گفته می‌شود که به تشخیص اداره داری یک خواب، آشپزخانه و هال بوده و سیم کشی برق برای آن واحد یا ساختمان به صورت مجزا باشد. در مناطق روستایی باتوجه به محل زندگی فرد به صورت جداگانه در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

انشعاب برق برای مصارف اشتراکی

انشعاب اشتراکی به صورت کلی به انشعابی اطلاق می گردد که برای تمامی قسمت های مشترک یک واحد مسکونی مانند آپارتمان به کار گرفته می شود. برای مثال در یک آپارتمان ممکن است برای آسانسور، روشنایی راه پله و غیره یک انشعاب اشتراکی در نظر گرفته شود.

در مورد ساختمان هایی که دارای واحدهای کاربری متفاوت مانند خانگی و تجاری هستند معمولا بر اساس تشخیص اداره برق محل بیش از یک انشعاب اشتراکی واگذار می گردد که شرایط آن با انشعاب اشتراکی تک کاربره متفاوت بوده و تشخیص آن با کارشناس مربوطه می باشد.

انشعاب عمومی

انشعاب عمومی

به مکان هایی که عمومی بوده و متعلق به شخص یا نهاد خاصی نمی باشد، معمولاً لقب انشعابات عمومی داده می شود. برای مثال مدارس، مساجد، محل های نظامی از این موارد می باشند.

 انشعاب برق کشاورزی

انشعاب برق برای مصارف کشاورزی به انشعابی گفته می شود که برای پمپاژ و یا انتقال آب‌های زیر زمینی به سطح زمین و یا آب‌های جاری به محل کشاورزی به کار می رود. برای گرفتن این انشعاب فرد باید قبل از هر اقدامی از سازمان آب منطقه ای اقدام به دریافت مجوز مورد نظر نموده و بعد از آن انشعاب کشاورزی به وی داده خواهد شد.

در صورت استفاده از سایر انشعابات برای این امر فرد ممکن است متخلف محسوب شده و برای وی براساس قانون مجازات های در نظر گرفته شود.

انشعاب برای مصارف صنعتی

 هدف از این انشعاب تامین برق برای راه اندازی یک شرکت صنعتی، کارگاه تولیدی و یا یک شرکت کوچک می باشد که در این مورد فرد باید قبل از هر گونه اقدامی به سازمان یا اداره مورد نظر رفته و اقدام به دریافت مجوز از آن سازمان نماید و بعد از این موضوع بر حسب قانون می تواند به اداره برق برای دریافت انشعاب اقدام نماید.

 انشعاب تجاری و سایر مصارف

در صورتی که فردی برای محل کسب و کار خود اقدام به دریافت انشعاب نماید در این صورت باید از انشعاب برق برای مصارف تجاری استفاده کند. اگر درخواست فرد شامل هیچ کدام از موارد فوق نباشد می تواند برای سایر مصارف درخواست خود را تقدم نماید.

انشعاب تجاری

نحوه دریافت انواع انشعاب برق

براساس قانون برای دریافت هر انشعاب برق در سطح کشور فرد باید شرایطی باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- محل یا واحد مسکونی مورد نظر آماده بهره برداری و استفاده باشد. این مورد بدان معناست که بعد از دریافت انشعاب برق فرد بتواند در داخل آن زندگی نماید.

2- برای دریافت انشعاب برق صنعتی، محل کار و تولید مورد نظر بر اساس نظر کارشناس بعد از دریافت انشعاب شروع به کار نموده یا آمده بهره برداری باشد.

 بعد از تایید شرایط فوق برای مشترکان، سازمان یا اداره برق اقدام به دادن انشعاب نموده و در انتها فرد قادر به اتصال به برق عمومی خواهد شد.

ضمن تشکر از مطالعه مطلب فوق، امیداواریم مطالب زیر نیز بتوانند در بالا بردن سطح آگاهی شما مفید باشند:

شرایط واگذاری و نصب انشعاب برق

707 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط