نصب تابلو فشار متوسط

دستورالعمل نصب تابلو فشار متوسط

253 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دستورالعمل نصب تابلو فشار متوسط چیست؟ تابلوهای فشار متوسط یکی از تجهیزات کاربردی در شبکه‌های برق‌رسانی بوده که می‌بایست در برابر شرایط الکتریکی و محیطی مختلف پایداری خوبی از خود نشان دهند. در واقع، شرایط الکتریکی و محیطی نباید سبب تخریب مکانیکی و دی الکتریک تجهیزات مذکور شود. در صورتی تابلوهای فشار متوسط پایداری خود را در چنین شرایطی حفظ خواهند کرد که هنگام نصب آن‌ها نکات استاندارد رعایت گردد. در ادامه این راهنما با این نکات آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نصب تابلو فشار متوسط به چه صورت انجام می‌شود؟

در شرایط نصب تابلو برق‌های مذکور باید حداقل فاصله بین دیوار و تابلو و یا بین دو تابلو مجاور برابر با ۷۰ سانتی‌متر باشد. نوعی از تابلوهای فشار متوسط تحت عنوان تابلوهای تمام بسته نیز وجود داشته که به منظور جلوگیری از خطر زنگ‌زدگی باید حداقل ۵ سانتی‌متر از دو دیوار فاصله داشته باشند. علاوه بر این، محوطه و اتاقک تابلو باید به گونه‌ای طراحی شود که آب‌های سطحی جاری یا طوفان و سیل به آن صدمه‌ای وارد نکند. از دیگر نکاتی که هنگام اجرای تابلو فشار متوسط باید در نظر قرار گیرد، طراحی و پیاده‌سازی سیستم تهویه محوطه استقرار تابلو به گونه‌ای بوده که از زنگ‌زدگی و اثرات گرد و غبار محیط جلوگیری به عمل آورد.

۲ روش نصب تابلو فشار متوسط

نصب تابلو فشار متوسط

تابلوهای فشار متوسط ایستاده تمام بسته و همچنین تابلوهای قابل دسترسی از جلو و کشویی می‌توانند به یکی از دو روش زیر نصب و راه‌اندازی شوند:

نصب تابلو فشار متوسط روی اتاقک کابل

به منظور نصب تابلوهای مذکور بر روی اتاقک کابل بایستی از یک دهانه مستطیل شکل متناسب با ابعاد کف تابلو در سقف اتاقک مذکور استفاده شده و تابلو بر روی آن نصب گردد. طول این دهانه باید ۲۰ سانتی‌متر کمتر از عرض مجموعه تابلو در نظر گرفته شود و عرض آن نیز می‌بایست ۲۰ سانتی‌متر کمتر از عمق تابلو باشد. ناگفته نماند که لبه دهانه باید با آهن نبشی ۴ سانتی‌متر در ۴ سانتی‌متر مهار شود.

نصب تابلو فشار متوسط روی کانال

روش دوم نصب تابلو فشار متوسط بر روی کانالی است که تابلو بر روی آن استقرار می‌یابد. طول این کانال بایستی ۲۰ سانتی‌متر کمتر از عرض مجموعه تابلو و عرض آن هم ۲۰ سانتی‌متر کمتر از تابلو در نظر گرفته شود. کانال باید برای ورود و خروج کابل‌ها به کانال کابل‌کشی‌ها مرتبط باشد و همچنین لبه دهانه‌ها با آهن نبشی ۴ سانتی‌متر در ۴ سانتی‌متر مهار گردد.

نصب تابلو فشار متوسط در محوطه باز

تابلوهای فشار متوسط که در محوطه باز نصب می‌شوند باید بر روی سکوی بتونی یا آجری که ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از کف تمام شده خیابان یا محوطه مربوطه ارتفاع دارد، نصب شوند. لازم به ذکر است که این سکو از نوع تو خالی بوده و دارای دیواره‌ای به قطر ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر است و همچنین از نیم متر پایین‌تر از کف تمام شده محوطه آغاز و تا ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر بالاتر از آن ادامه پیدا می‌کند.

از دیگر مشخصه‌های این سکو باید به لبه خارجی آن توجه داشت که به صورت نیم گرد طراحی و ساخته شده و بایستی از هر ۴ طرف حداقل ۱۰ سانتی‌متر از بدنه تابلو بزرگ‌تر بوده و لبه داخلی آن نیز حداقل به میزان ۵ سانتی‌متر از بدنه تابلو فاصله داشته باشد. به منظور نصب تابلوهای فشار متوسط بر روی سکوی بتونی در نواحی مرطوب، در ابتدا باید کلافی از نبشی آهن آماده شود و بعد تابلو به‌آن پیچ و مهره شده تا تابلو در تماس مستقیم با کف بتونی نباشد.

سایر نکات مهم نصب تابلوهای فشار متوسط

علاوه بر موارد فوق، نکات دیگری نیز در رابطه با نصب این تجهیزات وجود دارد که لازم است تیم اجرایی در نظر داشته باشد:

  • تابلو فشار متوسط می‌بایست همواره در حالت قائم جابه‌جا شود.
  • نصب این تجهیزات در آخرین مرحله از عملیات ساختمانی پست انجام شده و تنها امکان انجام پوشش نهایی کف بعد از نصب تابلو وجود دارد.
  • قاب فلزی لبه کانال‌ها و صفحات روی بتون کف باید دقیقاً هم‌تراز بوده و ناصافی‌های آن در کل طول قاب کمتر از ۲ میلی‌متر باشد.
  • چنان‌چه تابلو به صورت سلول‌های جداگانه در نظر گرفته شود، استقرار سلول‌ها بایستی از دورترین تابلو نسبت به درب ورودی پست شروع شود. ناگفته نماند که هر یک از سلول‌ها می‌بایست پس از قرار گرفتن روی چهارچوب فلزی به کمک شاغول و تراز تنظیم شوند.
  • کلیه سیم‌کشی‌های داخلی تابلو فشار متوسط و همچنین اتصالات مدارهای ثانویه اندازه‌گیری، فرمان و هشدار و… می‌بایست بر اساس نقشه‌های سازنده با کمک سیم مسی مفتولی تک لا با سطح مقطع ۵/۲ میلی‌متر مربع و ولتاژهای عایقی حداقل ۱۰۰۰ ولت صورت گیرد.
  • کلیدهای چاقویی می‌بایست از لحاظ قدرت مکانیکی با دقت کامل مورد بررسی قرار گیرند. انجام این کار باید با حدود ۳۰ مرتبه باز و بسته نمودن چاقوی کلیدها صورت پذیرد تا بین کنتاکت‌ها و گیره‌های درگیر شونده ارتباط کامل برقرار شود. در انتها مدارها و سلول‌ها شماره‌گذاری خواهند شد.

آزمون راه‌اندازی تابلو فشار متوسط

پیش از این که تابلو برق فشار متوسط تحت بار قرار گیرد لازم است که کلیه تجهیزات داخل سلول‌ها مثل کلیدها، مکانیزم‌های عمل‌کننده، ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری و… آزمایش شوند و همچنین تمامی سیم‌بندی‌ها و مدارهای الکتریکی مطابق دیاگرام‌های سازنده مورد بررسی قرار گیرند. علاوه بر این، استحکام اتصال سیم‌ها به ترمینال در نصب تابلو فشار متوسط و راه‌اندازی آن حائز اهمیت است.

انجام آزمون‌های مذکور در محل مصرف در صورتی الزامی بوده که عمل مونتاژ و نصب قطعات آن در محل نصب پست انجام شده باشد. در غیر این صورت، تابلو از کارخانه به محل نصب حمل شده و تأییدیه آزمون کارخانه برای راه‌اندازی آن کفایت می‌کند.

سخن پایانی

تابلو فشار متوسط ازجمله تجهیزات در پست‌های توزیع برق زمینی و هوایی بوده که به منظور راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌بایست مطابق دستورالعمل نصب تابلو فشار متوسط در پست اجرا شود. عدم رعایت نکات مذکور و همچنین اجرای تابلو بدون نظارت افراد کارشناس می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی در شرایط بهره‌برداری به همراه داشته باشد. شما چه نکات دیگری در مورد نصب تابلو فشار متوسط در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را با ما و کاربران گرامی به اشتراک بگذارید.

253 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط