لامپ تست فیوز خودرو

تشخیص خرابی فیوز با لامپ تست فیوز خودرو

1410 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لامپ تست فیوز خودرو چیست؟ با نقش فیوز در خودرو آشنایی دارید؟ فیوز اتصالات ساده‌ای بوده که در مواقع لزوم جریان انرژی الکتریکی را قطع کرده و از وارد شدن آسیب به تجهیزات برقی جلوگیری می‌کند. در حقیقت، فیوز خودرو قطعه‌ای بوده که وظیفه اصلی آن تنظیم برق ورودی به اتومبیل به دستگاه مورد نظر است و در صورت ایجاد بار اضافی اتصال جریان را قطع کرده و از آسیب‌دیدگی دستگاه مصرف‌کننده جلوگیری خواهد کرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با فیوز خودرو، به لامپ تست آن نیز بیشتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد فیوز خودرو به چه صورت است؟

نوسانات جریان برق در خودروها احتمال آسیب‌دیدگی مصرف‌کننده و تجهیزات الکتریکی را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. اما وجود فیوز سالم باعث می‌شود که نوسانات مذکور با عبور از پلی تحت عنوان فیوز به صورت اصولی و استاندارد تحت کنترل قرار گیرند. فیوزها در خودرو عموماً در مکانی در دسترس راننده در جعبه فیوز قرار گرفته و برای پیدا کردن آن‌ها با کمک دفترچه راهنمای خودرو می‌توان اقدام کرد. لازم به ذکر است که در این دفترچه نقشه کلیه فیوزها وجود داشته و همچنین وظیفه برق‌رسانی هر یک از آن‌ها به سایر قطعات خودرو نیز مشخص شده است.

فیوزها دو پایه هستند که به واسطه یک سیم با جنس، ضخامت و مقاومت مشخص بسته به ظرفیت فیوز میزان معینی از جریان برق را از خود عبور می‌دهند. زمانی که جریان الکتریکی در خودرو بیش از حد استاندارد شود، فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی بوده آب شده و از انتقال این جریان به مصرف‌کننده جلوگیری به عمل می‌آورد. لازم به ذکر است که اصلی‌ترین عنصر در ساخت فیوزها یک نوار فلزی بوده که در یک محفظه غیررسانا قرار می‌گیرد.

با عبور جریان بیش از حد مجاز این نوار فلزی ذوب شده و در پی قطع مدار الکتریکی، فیوز می‌سوزد. در فیوزهایی که دارای روکش شفاف هستند، اتصال یا سیم به راحتی قابل مشاهده بوده و برای تشخیص سوختن آن  عمدتاً نیازی به لامپ تست فیوز خودرو نخواهد بود. بر این اساس هر زمان که یکی از تجهیزات برقی در خودرو کار نکند امکان این که فیوز محافظ آن سوخته باشد وجود دارد.

نیاز انواع مختلف فیوز به لامپ تست فیوز خودرو

لامپ تست فیوز خودرو

به طور معمول فیوزها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده که از جمله پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به فیوزهای مستطیلی و سرامیکی اشاره کرد. توجه فرمائید که سالم یا سوخته بودن فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی که کاملاً شفاف‌ هستند به راحتی با مشاهده کردن قابل تشخیص خواهد بود.

۱. فیوز فلزی

این فیوز نوع دیگری از فیوز بوده که ارتباط دو سر آن‌ها با عبور جریان شدید ذوب شده و مدار قطع می‌شود و برای تشخیص کارکرد به لامپ تست فیوز خودرو نیاز دارد.

۲. فیوز مستطیلی و سرامیکی

فیوزهای مذکور نمونه‌ای از پرکاربردترین فیوزها بوده که متشکل از دو پایه هستند و در داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری، از سیم ضخیم‌تری به منظور اتصال دو پایه استفاده می‌کنند.

۳. فیوز شیشه‌ای

این نوع فیوز به گونه‌ای طراحی شده که اتصال دو سر فیوز در آن‌ها با استفاده از سیمی نازک در میان محفظه شیشه‌ای و استوانه‌ای برقرار شده و در صورت عبور جریان با شدت بالا، سیم مذکور قطع می‌شود.

دلایل سوختن فیوز خودرو و نیاز به لامپ تست فیوز خودرو

سوختن این قطعات و استفاده از لامپ تست فیوز خودرو می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در ادامه با برخی از رایج‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • افزودن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خودرو و وارد کردن فشار بیش از اندازه به سیستم برقی هم‌چون سیستم صوتی با آمپر بالا و چراغ‌هایی با نور شدید، بهره‌گیری از فندک خودرو و باد همراه
  • اتصال غیر اصولی تجهیزات جانبی به صورت مستقیم به خودرو
  • اتصال غیر اصولی و مستقیم ادوات برقی خارجی
  • باتری به باتری کردن غیر استاندارد
  • آسیب‌دیدگی دینام و بهره‌گیری از قطعات غیر استاندارد
  • اتصالی در سیستم سیم‌کشی و برق خودرو

عیب‌یابی فیوز با استفاده از لامپ تست فیوز خودرو

هما‌ن‌طور که گفته شد برخی از فیوزها شفاف هستند و امکان بررسی تیغه آن‌ها به صورت چشمی فراهم است. اما برق‌کاران متخصص برای عیب‌یابی فیوز دو سر آن را با استفاده از لامپ تست مورد بررسی قرار می‌دهند. عیب‌یابی فیوز با استفاده از لامپ تست بهتر از مشاهده چشمی تیغه آن است؛ چرا که با استفاده از لامپ تست نه تنها می‌توان از سلامت فیوز مطمئن شد بلکه می‌توان میزان برق ورودی را نیز مورد بررسی قرار داد.

سخن پایانی

لامپ تست فیوز خودرو وسیله‌ای بوده که با استفاده از آن می‌توان از سلامت فیوز و دریافت برق ورودی توسط آن اطمینان حاصل کرد. این ابزار روشی برای عیب‌یابی فیوز هستند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد لامپ تست دارید؟ آیا تاکنون از این ابزار استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

1410 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط