نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل

چگونگی نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل

9705 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل به چه صورت انجام می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز برق و تجهیزات برقی به جزئی جداناپذیر از زندگی روزمره افراد تبدیل شده‌اند. بدون وجود انرژی الکتریکی انجام بسیاری از امور روزمره با اختلال مواجه می‌شود. سیم و کابل مسی جزوی از این تجهیزات هستند که عموماً در بخش‌های انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با تجهیزات مذکور، به چگونگی محاسبه وزن مس به کار رفته در سیم‌ها و کابل‌های برق نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کابل مسی برق چیست؟

کابل‌هایی که هادی آن‌ها از جنس مس بوده تحت عنوان کابل‌های مسی شناخته می‌شوند. البته به غیر از مس از فلزات دیگری در ساختار کابل‌ها نظیر آلومینیوم، نقره، فولاد و سرب نیز می‌توان استفاده کرد اما در این میان کابل‌های مسی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در صنعت برق کاربرد گسترده‌تری دارند. در حقیقت، مس دارای ساختار فیزیکی و شیمیایی خاصی بوده و به همین خاطر نسبت به سایر انواع کابل برتری دارد.

امروزه فلز مس در بین رساناهای الکتریکی به عنوان بهترین رسانا شناخته می‌شود؛ از این رو خوب است که با نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل آشنایی داشته باشیم. البته تنها توجه به میزان مس به کار رفته در تجهیزات مذکور حائز اهمیت نیست، بلکه جالب است بدانید این فلز در مقایسه با سایر فلزات از میزان انعطاف‌پذیری بیشتری نیز برخوردار بوده و همچنین غلطک‌پذیری بالاتری دارد. از کابل‌های مسی می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد. به عنوان مثال کابل‌های مسی تلفن، کابل مسی برق و مخابرات، کابل آنتن، کابل کواکسیال از  جمله اصلی‌ترین کاربردهای این کابل‌ها محسوب می‌شوند.

انواع کابل مسی کدام است؟

نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل

نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل با توجه به انواع کابل مسی نیز می‌تواند متفاوت باشد. این تجهیزات را می‌توان بر اساس سایز رشته‌ها، سطح مقطع، جنس هادی، نوع روکش و… به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با هادی‌های مصرفی در کابل‌های مسی آشنا خواهیم شد:

  • هادی کلاس یک: این نوع از کابل‌های مسی تحت عنوان کابل‌های تک مفتولی نیز شناخته می‌شوند. میزان انعطاف‌پذیری در کابل‌های مسی با هادی کلاس یک کم بوده اما قابلیت هدایت جریان الکتریکی در آن‌ها بیشتر است.
  • هادی کلاس دو: این نوع از هادی‌های مسی دارای خاصیت نیمه افشان بوده و رشته‌ها و هادی‌های آن تابیده شده و منظم هستند.
  • هادی‌های کلاس پنج و کلاس شش: این نوع از هادی‌ها تحت عنوان هادی‌های انعطاف‌پذیر و افشان نیز شناخته شده و در مقایسه با سایر کابل‌ها از میزان انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.

اکنون که با انواع کابل‌های مسی آشنا شدیم، بهتر است به سراغ نحوه محاسبه وزن مس موجود در سیم و کابل برویم:

نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل

به منظور محاسبه میزان مس موجود در انواع مختلف کابل تنها کافی است که با استفاده از فرمول‌های استاندارد میزان وزن یک متر از هر نوع مقطع کابل را حساب کنید. حالا این فرمول‌ها چه هستند؟

فرمول اول محاسبه وزن مس سیم و کابل

وزن مس = A-(A*10)

شماره سیم = A

مثال) کابل 4*16

(16*10)-16= 144

144 گرم مس در هر یک متر سیم شماره 16 مس وجود دارد. 144 گرم * 4 رشته سیم برابر است با 576 گرم در هر متر.

فرمول دوم محاسبه وزن مس سیم و کابل

8900*A*N/1000000

A = شماره کابل

N = تعداد رشته کابل

مثال)

4*16*8900 = 5696000

5696000/1000000 = 569 گرم مس در هر یک متر کابل 4*16 موجود است.

نکته! اعداد به دست آمده در دو فرمول نحوه محاسبه وزن مس موجود در سیم و کابل ۷ گرم با یک دیگر تفاوت دارند؛ اما با این حال فرمول دوم عدد دقیق‌تری را محاسبه می‌کند.

سخن پایانی

نحوه محاسبه وزن مس سیم و کابل از طریق دو فرمول امکان‌پذیر بوده که این دو فرمول با اختلاف ۷ گرم وزن مس در این تجهیزات را محاسبه می‌کند. شما چه فرمول‌های دیگری برای محاسبه وزن مس می‌دانید؟ لطفاً دانسته‌ها و تجربیات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

9705 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط